اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز / تانیا شعفی : امسال کودکان کار را از پوستر هفته ملی کودک پاک کردند و در برنامه های این هفته ملی که از شنبه آینده آغاز می شود، جای برای آن ها تعیین نکرده اند.

دو کودک بافنده ایی که در پوستر هفته ملی کودک سال گذشته کشور،  کار می کردند، امسال از پشت دار قالی بلند شده و سوار بر قایق آرزوها در حال بازی اند.

این دو کودکی خردسال، نماینده تمام آن دسته از کودکانی بودند که اکنون هم در سطح کشور و زیر سن قانونی مشغول به کارند، اما خوشبختانه امسال طراح پوستر، کودکان را از پای دار قالی بلند کرد و نشان داد که جای کودک کارگاه و وظیفه کودک هم کار زیر سن قانونی نیست.

پوستر هفته ملی کودک سال گذشته دو کودک را مشغول بافتن فرشی منقوش به نقشه کشور ایران نشان می داد و زیر پوستر هم نوشته شده بود “آینده را باید ساخت”. اما اینکه آینده کودکان کار چگونه ساخته می شود جای سوال دارد و آن هم در کشوری که قانونی ویژه در رابطه با  حق و حقوق کودکان کار وجود ندارد.

امسال محسن میرزایی طراح و گرافیست پوستر هفته ملی کودک، دوباره با همان شعار “آینده را باید ساخت”، پوستری جدید طراحی کرده است.

پوستر طراحی شده، یک دختر و پسر را نشان می‌دهد که در فضایی رویاپردازانه در اتاق‌شان و در درون قایقی کاغذی بازی می‌کنند در حالی که اسباب‌بازی‌های‌شان در دستان آن‌ها قرار گرفته است.

این اسباب‌بازی‌ها و عناصر درون پوستر، در کنار استفاده از رنگ‌های شاد و ملایم فضای جذابی را به نمایش گذاشته است که حس امید، طراوت و انرژی را به مخاطب القاء و در عین حال بر اهمیت بازی و تخیل‌ در زندگی و آینده کودکان تاکید می‌کند.

تفاوت پوسترهای  دو سال اخیر نشان می دهد که می توان امیدوار بود تحولی در عرصه نگرش به کودک در هفته ملی آن ها شکل گرفته و دیدگاه ابزار انگارانه به کودکان هم ملغی شده باشد. امیدی رویاپردازانه ایی که شاید قدمی کوچک در راستای حقوق کودک باشد.

هر چند پوستر امسال چیزی از واقعیت تلخ وجود هزاران کودک کار در کشور کم نمی کند اما به هر روی سعی دارد نشان دهد که دنیای کودک چیزی غیر از کار و مشقت است.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان غربی امسال از شناسایی و جمع آوری ۱۳۵ کودک کار و خیابانی در سطح این استان طی شش ماهه اخیر خبر داد و گفت: سال گذشته نیز ۲۶۶ کودک کار در سطح این استان جمع آوری شده بودند که ۱۲۳ نفر از آن ها تجربه آزار جنسی هم داشتند.

استاندار آذربایجان غربی هم آمار کودکان کار بهزیستی را دقیق ندانست و گفت: دستگاههای متولی باید شناسایی این کودکان را در اولویت کاری خود قرار دهند.

شهریاری تاکید کرد: بخش فرهنگی شهرداری باید بودجه‌ای را برای این بخش مشخص کند و اگر ساختمانی را در اختیار دارد به سازمان بهزیستی تحویل دهد تا شرایط برای نگهداری کودکان کار و خیابانی تسهیل شود. همچنین سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز باید برای ساماندهی کودکان کار خیابانی بودجه حمایتی را افزایش دهد تا ساماندهی کودکان بازمانده از تحصیل مورد رسیدگی قرار گیرد.

هفته ملی کودک در تمامی مراکز کانون های فکری پرورشی استان همزمان با سراسر کشور از ۱۳ تا ۱۹ مهرماه برگزار می شود و عنوان شده که ۳۰ برنامه هم برای این هفته ترتیب داده اند. اما سوال اینجاست که آیا کودکان کار هم سهمی از این هفته می برند؟! آیا این کودکان هم می توانند در برنامه ها و بازدیدهای این هفته همراه با کودکان دیگر روزشان را جشن بگیرند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست