اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : سرپرست اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی گفت: پاسگاه های محیط بانی در مناطق گدار، قلعه قصاب، ضلع جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه و فسندوز میاندوآب احداث می شود.

 سعید شهند روز چهارشنبه در نشست خبری با اشاره به نامگذاری دوم اردیبهشت به نام زمین پاک با هدف افزایش توجهات به مسئله محیط زیست اظهار کرد: برگزاری کارگروه مدیریت پسماند، میز خدمت، پاکسازی نمادین روستای بند ارومیه، بازدید از سایت‌های دفع پسماند و واحدهای صنعتی و نواختن زنگ زمین پاک از جمله برنامه‌های است که در هفته زمین پاک برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: پاسگاه‌های محیط بانی در مناطق گدار، قلعه قصاب، ضلع جنوبی پارک ملی دریاچه ارومیه و فسندوز میاندوآب در جهت تشدید حفاظت از مناطق تحت حفاظت در حال ساخت است.

شهند با اشاره به اینکه یکی از اولویت‌های اداره کل توجه ویژه به مناطق تحت مدیریت خود است، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۶۷۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان به عنوان مناطق تحت مدیریتی در اختیار اداره کل حفاظت از محیط زیست استان قرار گرفته و علاوه بر این پارک ملی دریاچه ارومیه، مراکان ماکو، میر آباد سردشت، فسندوز میاندوآب و گدار نقده نیز از جمله مناطق تحت مدیریتی در استان است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اظهار کرد: دو پناهگاه حیات وحش، یک اثر ملی غار سهولان نیز جز مناطق تحت مدیریتی اداره کل حفاظت از محیط زیست استان است.

شهند با اشاره به اینکه برای تمامی اراضی تحت مدیریتی حفاظت از محیط زیست سند کاداستر تهیه شده است، خاطر نشان کرد: در سال جدید ۱۸ نفر محیط بان جدید استخدام شدند اما با توجه به مساحت تحت مدیریتی با کمبود نیروی محیط بان مواجه هستیم.

وی یاد آور شد: در آذربایجان غربی پلنگ، خرس قهوه‌ای، غاز پیشانی سفید کوچیک، میش مرغ و گوزن زرد ایرانی ۵ گونه شاخص مهم در استان است و برنامه‌های خاصی برای حیات این گونه‌های تدبیر شده است تا وضعیت این گونه‌ها بهبود یابد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص برداشت نمک از دریاچه ارومیه نیز افزود: بر اساس مصوبه سازمان مرکزی در سال گذشته مجوز برداشت یک میلیون تن نمک صادر شد اما هیچ گونه مجوزی برای برداشت شورابه به از دریاچه ارومیه صادر نشده و نخواهد شد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی هم گفت: در سال آبی جاری تنها ۲۰درصد حق آبه دریاچه ارومیه تامین شده است.

حجت جباری افزود: در سال آبی جاری باتوجه به وضعیت بارش ها تاکنون تنها ۲۰درصد از حق آبه دریاچه ارومیه تامین شده است.

وی تصریح کرد: حق آبه سالانه دریاچه ارومیه ۳.۴میلیارد متر مکعب است اما به دلیل کاهش بارش ها و خشکسالی و کاهش میزان رها سازی از سدها امسال حق آبه دریاچه ارومیه تامین نشد و ۶۶سانتی متر سطح دریاچه کاهش یافت.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی در خصوص وضعیت تالابهای استان نیز یاد آور شد: در حال حاضر آبگیری تالاب های استان همچون تالاب حسنلو، دورگه سنگی، قلعه  گول، نوروز لو و  یوسف کندی در حال انجام است و بیشتر تالاب ها تا ۶۵درصد آب دارند.

وی اظهار کرد: ۲۷ تالاب فصلی در استان وجود دارند که میزان آبگیری آنها بستگی به بارش های فصلی است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان درخصوص وضعیت تالاب یادگار لو نیز افزود: حدود ۲۵سال پیش با احداث سد مخزن حسنلو یک زهکش در کنار تالاب یادگارلو ایجاد شد که موجب خشک شدن تالاب شد بااین وجود بارها اقدام به آبگیری شد اما به دلیل وجود زهکش آبگیری انجام نشد که برای حل این مشکل نیازمند احداث دیوار و منابع مالی بسیار هستیم.

جباری بااشاره به وضعیت آرتمیا نیز تصریح کرد: برای حفظ گونه آرتمیا ، ۳.۴تن سیست آرتمیا خریداری شده و در سردخانه نگهداری می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست