اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : نماینده نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی عوارض خروج از کشور برای مناطق مرز نشین را نوعی خود تحریمی دانست و خواستار لغو آن شد.

به نقل از خانه ملت؛ عبدالکریم حسین زاده با اشاره به افزایش رقم عوارض خروج از کشور از مبلغ ۲۲۰ هزار تومان در سال ۹۸ به رقم ۲۶۴ هزار تومان در لایحه بودجه سال ۹۹، اظهار کرد: این تصمیم برای مناطق مرزی کشور در شرایط تحریم نه تنها به نفع کشور نخواهد بود بلکه موجب عدم استفاده از ظرفیت مرزهای کشور هم می‌شود.

او به عنوان نمونه به استان آذربایجان غربی اشاره و اضافه کرد: این استان با ۴ کشور هم مرز بوده و ۱۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد؛ اما متأسفانه نتوانسته‌ایم از ظرفیت این مناطق مرزی استفاده تجاری و حرفه‌ای داشته باشیم.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی با بیان اینکه متأسفانه نگاه ما به مرزهای کشور نگاهی سنتی است، اضافه کرد: این در حالیست که حضور اتباع کشورهای خارجی به ویژه‌ عراقی‌ها برای دریافت خدمات درمانی در کشور ما یک فرصت است که باید از آن بهره برد و این مراودات را گسترش داد.

حسین زاده تصریح کرد: حداقل مردم بومی باید بتوانند تا سه مرتبه از مرزها بدون هیچ گونه پرداخت وجهی عوارضی، خارج شوند ولی از افراد بومی نیز به اندازه مردم مرکز کشور که بعضا تجار را شامل می‌شوند، عوارض دریافت می‌شود.

نماینده نقده و اشنویه در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد: کمیسیون  تلفیق مجلس باید حتما نسبت به مستثنی کردن ۶ استان‌ مرزی اقدام کند، چرا که استان‌های مرزی شامل ایلام، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، خوزستان و سیستان و بلوچستان از استان‎های محروم کشور هستند و وضع چنین عوارضی برای خروج از کشور، سلب ظرفیت‎های توسعه از آن‌ها به شمار می‌آید.

او افزود: شاید در شرایط تحریم وضع چنین عوارضی برای استان‌های مرزی به صورت موقت توجیه داشته باشد ولی این اقدام، برای استان‌های مرزی کاملا در جهت تشدید تحریم‌ها و بهره نبردن از ظرفیت‌های تجاری مرزی است.

گفتنی است؛ بر اساس لایحه بودجه سال ۹۹ کشور، عوارض خروج از کشور برای سفر اول هر ایرانی در سال ۲۶۴ هزار تومان شد. برای سفر‌های دوم نیز این مبلغ به میزان ۵۰ درصد (۳۹۶ هزار تومان) و سفر سوم و بیشتر ۱۰۰ درصد (۵۲۸ هزار تومان) افزایش می‌یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست