اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) با انتشار بیانیه ای به مناسبت ۳۴مین سالگرد کشتار کردها در عراق موسوم به عملیات انفال عنوان کرد: انفال زخم بازی است که هنوز خونریزی می کند.

به گزارش کردپرس، حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) با انتشار بیانیه ای به مناسبت ۳۴مین سالگرد کشتار کردها در عراق موسوم به عملیات انفال عنوان کرد: «در ۳۴مین سالگرد کشتار انفال به این قتل عام لعنت می فرستیم. در قتل عامی که بین سال های ۱۹۸۶ – ۱۹۸۹ توسط رژیم صدام حسین علیه کردها صورت گرفت بیش از ۱۸۰ هزار انسان قتل عام شدند. ۴ هزار و ۵۰۰ روستا تخریب و به آتش کشیده شد و بیش از یک میلیون انسان به ناچار آواره شدند. در مدت عملیات انفال که در زبان عربی به معنی غنیمت است، کردستان عراق با وحشیانه ترین روش ها غارت شد».

در ادامه این بیانیه آمده است: «جهان در برابر این قتل عام که با استفاده از سلاح های شیمیایی در تاریخ ۱۶ مارس ۱۹۸۸ به بالاترین حد خود رسیده بود، سکوت اختیار کرده و چشم خود را بر روی تمامی حقایق بسته است. علی رغم این که دادگاه عالی جزایی عراق در سال ۲۰۰۷ طی حکمی عملیات انفال را به عنوان یک کشتار علیه کردها شناسایی کرده است ولی هنوز بخش قابل توجهی از عاملان این قتل عام محاکمه نشده اند. از این رو انفال زخم بازی است که به خونریزی ادامه می دهد».

در بیانیه HDP آمده است: «رویه معمول جهان در برابر بسیاری از قتل عام هایی که در قرن بیستم رخ داده است ابتدا سکوت، سپس فراموش کردن و بعد نیز تلاش برای فراموش کردن دیگران بوده است. جهان که با سکوت اختیار کردن و فراموش کردن در تمامی این جرم ها شریک شده است علاوه بر این زمینه را برای کشتار های بعدی نیز مهیا ساخته است. در ۱۴ آوریل به عنوان روز بزرگداشت انفال یک بار دیگر این قتل عام را محکوم می کنیم. در برابر کسانی که در این قتل عام جان خود را از دست داده اند با احترام تعظیم کرده و خود را در غم کسانی که نزدیکانشان را در این قتل عام از دست داده اند شریک می دانیم. یک بار دیگر از همه دعوت می کنیم تا در برابر کشتارهای انفال و حلبچه سکوت نکرده و آن را فراموش نکنند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست