اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : با آغاز طرح فاصله گذاری هوشمند، تحرک در شهرهای آذربایجان غربی افزوده شد و ابتکار کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مقابله با کرونا در این استان نیز به طراحی یک بازی اندرویدی که در آن کاربران به شیوه همزاد پنداری با ویروس کرونا می پردازند، ختم شد. به گزارش کردپرس ؛ خیابان ها دوباره شلوغ، بوستان ها مملو از جمعیت، ناوگان حمل و نقل شهری پر تحرک تر و اصناف یکی در میان فعال شدند. شهر دیگر آرام نیست.

ترددها و مشاغل به اصطلاح کم ریسک با اجرای طرحِ موسوم به «فاصله گذاری هوشمند»، از ۲۳ فروردین ماه آغاز شدند و ادارات هم با دو سوم ظرفیت و به صورت گردشی شروع به کار کردند.

طرحی که ستاد استانی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی به دلیل افزایش آمار مبتلایان استان، درخواست کرده بود تا پایان فروردین ماه در این استان موقتا اجرا نشود، اما از سوی ستاد ملی کرونا به ریاست رییس جمهور با آن موافقت نشد و کرونا اکنون در آذربایجان غربی همچون آتش زیر خاکستر زبانه می کشد و قصد دارد به دیدار اقوامش در هر شهری برود.

حتی رییس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی نیز تا پیش از این موضوع در صفحه مجازی خود نوشت؛ «هر کس مسئول جان خودش است». این شد که با آغاز طرح فاصله‌گذاری هوشمند از ۲۳ فروردین ماه، کرونا و فاصله گذاری فراموش شد و مسئولان هم مردم را مسئول جان خودشان دانستند.

نبود ساز و کار اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند، در ادارات غیر هوشمند و غیر الکترونیکی، از سویی دیگر سبب ازدحام مردم در ادارات شد. استفاده از ناوگان حمل و نقل به جای ماشین های شخصی هم بالا گرفت. اکنون باید یک تیم نیز ناظر بر حمل یک سومی مسافران در ناوگان حمل و نقل شهری باشد.

در دو روز اولیه اجرای طرح «فاصله گذاری هوشمند»، ۲۶ نفر به جمع مبتلایان و ۵ نفر به لیست فوتی های این استان افزوده است. پنج شهر ارومیه، خوی، میاندوآب، بوکان و مهاباد با آمار بالای مبتلایان در وضعیت قرمز قرار دارند.

هر چند اعلام شد؛ واحدهای «پر ریسک» در حوزۀ از سرگیریِ فعالیت‌ها قرار نمی گیرند. این فعالیت ها بر اساس اطلاعیه ستاد ملی مبارزه با کرونا «آرایشگاه های مردانه و زنانه، رستوران‌ها، تالار پذیرایی و سالن مراسم، مراکز بازی، تفریحی، گیم نت، قهوه خانه‌ها، چایخانه‌ها و تریا، اماکن اقامتی، هتل‌ها، استخر، سونا و ماساژ و باشگاه‌های بدنسازی و ورزشی» را در بر می‌گیرد. اجتماعات پُرریسک نیز شامل «نمایشگاه‌های هنری و تجارتی، سینماها، تئاترها و …» می‌شود، اما «گام دوم فاصله گذاری اجتماعی» یا همان فاصله گذاری هوشمند، تا کنون چندان با تعریفش همخوانی نداشته است و اجرا و نظارت بر آن دشوارتر شده است.

به گفته فرمانده انتظامی آذربایجان‌غربی؛ از آغاز طرح فاصله‌گذاری اجتماعی تاکنون بالغ بر یکهزار و ۸۹۹ واحد صنفی متخلف در سطح استان پلمب شده‌است.

در این بین کمیته اطلاع‌رسانی و تبلیغات ستاد استانی مقابله با کرونای آذربایجان‌غربی از پرده برداری از یک بازی اندرویدی جهت درک فاصله گذاری اجتماعی در آینده ایی نزدیک خبر داد.

در این بازی که از آن به نام (بازی کووید- ۱۹) نام برده می شود و توسط استودیو «گونای» ارومیه طراحی شده، کاربران به ایفای نقش ویروس کرونا و تلاش برای برای مبتلا کردن دیگر انسانها در قالب یک بازی اندرویدی اقدام می کنند.

به گفته کیوان ملک‌محمدی موسس این استودیو؛ این بازی ضمن سرگرم‌ کردن مردم، هدف اصلی ارایه تصویر واضح و درستی از زنجیره انتقال ویروس را دارد، به این ترتیب کاربر وقتی خودش در نقش ویروس تلاش می‌کند، بهتر متوجه زنجیره انتقال می‌شود.

ستاد استانی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی از واگذاری مسئولیت جان آدم ها بر عهده خودشان گرفته تا ایجاد همزاد پنداری آنها با ویروس را مجموعه تلاش های این ستاد در راستای درک مفهوم فاصله گذاری اجتماعی و ایضا هوشمند هم می داند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست