اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: اجرای طرح کمربند سبز شهر ارومیه از تجاوزها و ساخت و سازهای غیرمجاز در حاشیه شهر جلوگیری می‌کند.

مرتضی حاتمی روز سه‌شنبه در جلسه بررسی طرح کمربند سبز شهر ارومیه افزود: جداشدن محدوده خدماتی با حریم شهر، جلوگیری از گسترش بی‌رویه و بدون برنامه‌ریزی ساخت و سازهاف غیرمجاز، تفکیک تمامی ساخت و سازها و محدوده‌های شهری از جمله کاربردهای اجرای طرح کمبرند سبز است.
وی با بیان اینکه این طرح ضمن حفظ محیط زیست و پیشگیری از تخریب باغ‌های حاشیه شهر، باعث تعیین محدوده موقعیت شهر از اراضی و فضاهای خارج از این منطقه نیز می‌شود اضافه کرد: برای عملکرد بهتر و دقیق‌تر در این رابطه باید به صورت برنامه محور عمل کرد و مسوولان شهرستان نیز باید به فکر راهکار برای مشکلات باشند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان‌غربی اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی اطلاعات کافی از مناطق اجرای طرح کمربند سبز در اختیار داشته باشند تا برخی موانع و مشکلات به صورت صریح و دقیق مشخص گردد.
حاتمی افزود: در این طرح از تخریب و صدمه رساندن به باغ‌های مختلف جلوگیری و در مناطق دیگر نیز درختان مثمر کاشته می‌شود.
وی تاکید کرد: در راستای اجرای طرح کمربند سبز، شرکت مطالعاتی در سریعترین زمان ممکن درخواست‌های خود را اعلام کند تا تدابیر لازم در این خصوص سنجیده شود.
اجرای کمربند سبز حاشیه شهر ارومیه در سطح یک‌هزار هکتار و به عرض ۱۵۰ متر طراحی شده که بیشتر متشکل از باغ‌های اشخاص بوده و بخشی از آن نیز زمین‌های منابع طبیعی، راه و شهرسازی و شهرداری ارومیه است.
به گزارش ایرنا ؛ حاشیه‌نشینی در شهر ارومیه در مقایسه با سال ۱۳۸۲ روند رو به رشدی داشته به طوری که این مناطق از ۱۱ محله در سال ۱۳۸۲ با جمعیتی برابر با ۹۰ هزار نفر به ۳۱ محله با جمعیت ۲۴۰ هزار نفر در سال ۹۶ افزایش یافته است.
وسعت سکونتگاه‌های غیررسمی در شهر ارومیه با یک‌هزار و ۱۴۰ هکتار معادل ۱۰ درصد از مساحت شهر را به خود اختصاص داده است و در حال حاضر ۳۱ درصد جمعیت شهر نیز در این مناطق ساکن هستند.
سکونتگاه‌های غیررسمی خارج از محدوده شهر در مرکز آذربایجان‌غربی شامل ۱۲۵ هکتار است که قابل توجه بوده و به لحاظ قوانین جاری کشور ارائه خدمات به ساکنان این مناطق غیرقانونی و نیازمند تدبیر مسوولان ارشد استانی و ملّی است.
چهار محله حاشیه‌نشین در شهر خوی با ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار وسعت هم‌اکنون ۱۵ هزار و ۳۱۰ نفر جمعیت شهر را در خود اسکان داده است و ۵۰ هزار نفر از جمعیت ۱۶۰ هزار نفری شهر مهاباد در ۱۱ سکونت‌گاه غیررسمی با ۳۴۲ هکتار مساحت سکونت دارند.
علاوه بر این شهرستان‌ها در حال حاضر ۶۴۰ هکتار از شهر بوکان و ۴۷۰ هکتار از شهر میاندوآب نیز به عنوان سکونتگاه غیررسمی شناسایی شده که این شهرها نیز با توجه به روند مهاجرتی روز افزون، نیازمند فعالیت بیشتر در ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و اجرای سریع طرح‌های بازآفرینی شهری است.
آذربایجان‌غربی مشکلات بسیاری در حوزه سکونتگاه‌های غیررسمی دارد که می‌توان با اختصاص اعتبار بیشتر و همچنین با توسعه مناطق روستایی، اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری کم‌هزینه و توسعه‌ای در شهرهای کوچک و روستاها و همچنین اشتغال آفرینی روستایی بخشی از روند فزآینده توسعه سکونتگاه‌های غیررسمی آن را کنترل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست