اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رهبر انقلاب اسلامی روز چهارشنبه هفتم مهرماه در حکمی پیمان جبلی را به ریاست سازمان صداوسیما منصوب کردند. رئیس قبلی سازمان، علی‌عسکری از اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ سکان مدیریت سازمان را بر عهده داشت.

در حکم رهبر انقلاب اسلامی برای رئیس جدید سازمان صداوسیما بر مواردی همچون «ارتقاء سطح آگاهی و معرفت عمومی»، «هدایت فرهنگی»، «تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی»، «پراکندن امید و نشاط» و «ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی» به‌عنوان اولویت‌های کاری رسانه ملی تأکید شده است.

پیش از این، پیمان جبلی مسئولیت‌هایی همچون معاونت برون‌مرزی و سیاسی صداوسیما، عضویت هیئت‌علمی دانشگاه صداوسیما، مدیرکل اخبار داخلی واحد مرکزی خبر، مدیرکل اخبار شبکه العالم، مدیر دفتر شبکه العالم در بیروت، سفیر ایران در تونس و … را بر عهده داشته است.

پیمان جبلی در اولین مصاحبه بعد از انتصاب به ریاست سازمان صداوسیما گفت، رسانه ملی امانت مردم و متعلق به آن‌ها و منادی و مجری بازگشت به مردم است.

جبلی با تأکید بر اینکه مردم صاحبان اصلی رسانه هستند، گفت: صداوسیما باید مصداق واقعی رسانه مردمی باشد؛ رسانه صدای کسانی باشد که صدایشان به‌جایی نمی‌رسد.

پیمان جبلی گفت: صداوسیما باید منعکس‌کننده مطالبات، خواسته‌ها و دغدغه‌های توده مردم باشد و نباید منعکس‌کننده نظرات و منویات یک طبقه خاص آن‌هم طبقه خاصی که جدای از مردم است، باشد.

رسالت سنگین رئیس جدید در صداوسیما

از چند دهه گذشته رسانه‌های صوتی و تصویری با رشد سریع، فراگیر و استفاده فوق‌العاده از اینترنت در تمامی جهان با رقیب بسیار قدرتمندی مواجه شدند. اینترنت مرزهای سخت بین کشورها را از بین برده و سلطه دولت‌ها را با چالش مواجه کرده است. از سوی دیگر میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی بین مردم به طرز حیرت‌انگیزی افزایش‌یافته است. این‌ مسئله و موضوع در ایران نیز ظهور و بروز جدی داشته است. لذا مرجعیت مطلق صداوسیما در زمینه‌های مختلف خبری، سرگرمی، آموزشی و … کاهش‌یافته است.

بخشی از این مسئله طبیعتاً به رشد فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات و سهولت دسترسی به رسانه‌های جدید است. اما علت دیگر یقینا به ضعف‌ها و کم‌کاری‌ها برمی‌گردد. دراین‌بین اشاره به یکی از آخرین نظرسنجی‌ها که مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران به‌منظور پایش افکار عمومی در ارتباط با نحوه پیگیری اخبار روز جامعه در روزهای بیست و یکم تا بیست و پنجم شهریور ۱۴۰۰ انجام داده حائز اهمیت است.

در این نظرسنجی جهت بررسی نحوه پیگیری اخبار روز جامعه توسط پاسخگویان در سؤالی پرسیده شد «شما اخبار روز جامعه را بیشتر از چه طریقی پیگیری می‌کنید؟».

طراحی سؤال به‌گونه‌ای بود که پاسخگویان فقط می‌توانستند یک گزینه را انتخاب کنند. ۴۲.۱ درصد پاسخگویان در پاسخ به این سؤال صداوسیما، ۴۱.۴ درصد فضای مجازی (رسانه‌های اجتماعی و سایت‌‌های خبری)، ۵.۱ درصد شبکه‌های ماهواره‌ای، ۲ درصد دوستان و آشنایان، ۰.۲ درصد روزنامه‌ها و ۶.۹ درصد سایر موارد را انتخاب کرده‌اند. ۲.۳ درصد نیز به این سؤال پاسخ ندادند.

مقایسه این نتایج با یافته‌های پیشین ایسپا نشان می‌دهد پیگیری اخبار روز از طریق صداوسیما در شهریورماه ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ۱۳۹۷، ۱۵.۶ درصد کاهش‌یافته است. در مقابل استفاده از فضای مجازی به‌عنوان منبع کسب خبر در این بازه زمانی بیش از ۱۵ درصد افزایش‌یافته است.

اگرچه همین آمار هم نشان‌دهنده جایگاه برتر صداوسیما نسبت به شبکه‌های اجتماعی و ماهواره‌ای است اما بدون شک انتظار می‌رود رویکرد تحولی و پیشرو نسبت به مسائل و اخبار روز حاکم باشد تا میزان جذب مخاطبان نیز متناسب با تغییر شرایط افزایش یابد.

با توجه به سوابق رئیس جدید صداوسیما این مسئله قطعاً موردتوجه ایشان نیز قرار دارد. پیمان جبلی در تاریخ یازدهم مردادماه ۱۳۹۹ در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو با اشاره به اینکه رسانه ملی مانند همه رسانه‌های رسمی جهان در یک رقابت و چالش با فضای اینترنت قرار دارد، عنوان کرد: «این چالش الزاماً یک چالش منفی نیست و می‌تواند یک چالش مثبت باشد».

جبلی ادامه داد: «اگر تاکنون تلویزیون خود را در عرصه رسانه‌ای بی‌رقیب می‌دید، امروز در حال یک رقابت جدی با یک رقیب بسیار قدرتمند است و این رسانه جدید، مفاهیم ارتباطات را به‌نوعی دچار دستخوش کرده است».

جبلی معتقد است: «رادیو و تلویزیون باوجود گسترش فضای مجازی و اینترنت هیچ‌گاه جایگاه خود را از دست نخواهد داد… {اما} در حال حاضر صداوسیما در این دوران گذار قرار دارد که می‌تواند در این رقابت خلاقیت‌های خود را به‌روز کند».

بحث خلاقیت و نوآوری برای تقویت صداوسیما در سال‌های آینده بسیار مهم و حیاتی است. به‌ویژه آن‌که رقبای قدرتمندی نیز مقابل آن وجود دارد. البته با توجه به اینکه رئیس جدید سازمان صداوسیما سال‌ها در عرصه مدیریت اخبار داخلی و خارجی و در شبکه‌های مختلف حضورداشته و با فضای بین‌المللی نیز آشناست انتظار می‌رود این آگاهی منجر به پیشرفت رسانه‌های داخلی شود و تأثیرگذاری آن‌ها را افزایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست