اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی گفت: تقویت روابط با همسایگان از سیاست‌های دارای اولویت دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

جواد کرمی عصر شنبه در دیدار با اعضای هیأت اقتصادی از منطقه راپرین اقلیم کردستان عراق افزود: درصددیم با تسهیل روابط و رویه‌ها، روند توسعه روابط با همسایگان آذربایجان غربی را ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: در حوزه مرز کیله سردشت، با توجه به سابقه تاریخی همسایگی با منطقه شمال عراق، توجه ویژه‌ای به توسعه مراودات تجاری، فرهنگی و اقتصادی داریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: درصددیم تا مشکلات محوطه و گمرک کیله سردشت را برطرف کنیم ضمن اینکه فعال شدن این مرز، از تأکیدات استاندار آذربایجان غربی است.

کرمی با اشاره به روند مناسب تجارت از مرز کیله سردشت با شمال عراق اظهار کرد: در حالیکه سال گذشته میزان تجارت ۱۳۰ هزار دلار بود، در چهار ماه اول امسال این میزان به ۴۰۰ هزار دلار رسیده است.

سرکنسول ایران در سلیمانیه عراق هم در این جلسه تاکید کرد: شروع تردد مسافری از مرز کیله سردشت، به نفع مردم ۲ طرف مرز است.

مهدی شوشتری گفت: مشکل ما محدودیت فضا در این مرز است که همین امر، تخلیه و بارگیری را در مرز به یک معضل تبدیل کرده است.

وی افزود: حمل مستقیم کالا از جمله استانداردهای روز تجارت در دنیاست و باید این امر در مرز کیله سردشت هم در دستور کار قرار گیرد.

فرماندار کل راپرین سلیمانیه عراق هم در این دیدار با اشاره به لزوم توسعه روابط اقتصادی با آذربایجان غربی از طریق مرز کیله اظهار کرد: ما هم اهتمام و هم توقع داریم که روند تجارت مرزی تسهیل شود.

«هیوا قرنی» اضافه کرد: در سال‌های اخیر، حدود ۱۵ میلیون دلار در حوزه عمرانی مرز کیله در بخش مربوط به شمال عراق هزینه شده که نشان می‌دهد ما بدنبال توسعه تجارت در این منطقه هستیم.

در این جلسه مقرر شد تفاهم نامه‌ای تنظیم و برای توسعه روابط در حوزه‌های مورد نظر تلاش شود.

سفر هیات تجاری اقلیم به سردشت

 سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه عراق وهیئتی ازتجار عراقی باهدف گسترش مبادلات مرزی و بررسی مسایل و موانع تجاری وارد سردشت شد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در سلیمانیه عراق ظهر شنبه در بازدید از بازارچه مرزی کیله سردشت اظهار کرد: سفر دوروزه مقامات عراقی به دعوت معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی انجام شده تا به ارتقای و توسعه روابط تجاری بازرگانی میان استان آذربایجان غربی و اقلیم کردستان عراق و مرز کیله که یکی از مرزهای فعال تجاری و بازرگانی مشترک است کمک شود.

مهدی شوشتری افزود: در این سفر تصمیماتی گرفته خواهد شد تا ضمن تغییر وضعیت مشکلات نیز برطرف شود و حتی بتوان در آینده‌ای نزدیک مصوبه هیئت دولت، رسمی شدن مرز کیله را با هماهنگی دولت مرکزی عراق اجرایی کنیم و پس از آن نیز رفت و آمد مسافرین و گردشگران هم از این مرز آغاز شود.

وی با اشاره به برنامه سفر دوروزه مقامات عراقی بیان کرد: موضوعات مختلف دیگری هم در این سفر مطرح خواهد شد و ضمن بازدیدهایی از مراکز صنعتی و گردشگری استان، نشستی با فعالان اقتصادی و تجار بازرگانان استان نیز خواهیم داشت و امیدواریم در دولت سیزدهم که توجه ویژه‌ای به توسعه روابط با همسایگان دارند با این گونه رفتارها و تعاملات بیشتر ما بتوانیم این روابط را بیش از گذشته تقویت کنیم و توسعه بدهیم.

سالانه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار کالا از از طریق مرز کیله به کشور عراق صادر می‌شود که با تکمیل زیرساخت‌ها و رسمی شدن این مرز شاهد رونق اقتصادی و افزایش تبادلات مرزی خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست