اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : نماینده مردم ارومیه در مجلس، با انتقاد از تاخیر طولانی در صدور مجوز صادرات سیب آذربایجان غربی گفت: مسئولان مربوطه در خصوص میزان سیب های تلمبار شده در سردخانه های استان آمار خلاف واقع ارائه می دهند در حالیکه هم‌اکنون بیش از ۱۲۰ هزار تُن سیب در سردخانه ها در حال از بین رفتن است و جای تعجب دارد که مسئولان یک کشور، ورود محصول کشاورزی خود را به بازار جهانی ممنوع کنند.

سید سلمان ذاکر، با انتقاد از تاخیر طولانی مدت مسئولان مربوطه برای صدور مجوز صادرات محصول سیب استان آذربایجان غربی، گفت: متاسفانه صدور قارچ‌‎گونه بخشنامه‌ها از سوی معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی به بهانه تعدیل و تامین بازار، کشاورزان استان آذربایجان غربی را با مشکلات جدی مواجه کرده بود.

نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: جای تعجب دارد که مسئولان یک کشور، ورود محصول کشاورزی خود را به بازار جهانی ممنوع کنند آن هم در شرایطی که تجار سال‌ها تلاش کنند تا کشورهای دیگر را اقناع کنند که ایران از توانایی لازم برای صادرات محصول سیب مرغوب برخوردار است اما بعد از عقد قرارداد ناگهان مسئولان مربوطه مانع از تحقق این امر شوند.

او تصریح کرد: این اقدام مسئولان وزارت جهادکشاورزی نه تنها باعث تعدیل بازار داخلی نشد بلکه سیبی که باید با قیمت ارزان به دست مردم می‌رسید هر کیلو به بیش از ۵۰ هزار تومان رسید و سیب سبز خارجی هم هر کیلو ۲۵۰ هزار به فروش رسید.

ذاکر تاکید کرد: مسئولان مربوطه در این زمینه آمار خلاف واقع ارائه دادند که نشان دهد به میزان محدودی از این محصول در سردخانه باقی مانده است در حالیکه هم‌اکنون بیش از ۱۲۰ هزار تُن سیب که ۶۰ درصد آن را سیب سرخ تشکیل می‌دهد در سردخانه در حال از بین رفتن است.

این نماینده مجلس یازدهم، با بیان اینکه سیاست یک بام و دو هوا به هیچ وجه به نفع کشاورز نیست، تاکید کرد: مسئولان باید درک کنند که محصولات کشاورزی فسادپذیر است و سردخانه‌ها برای نگهداری از آنها به روز نشده‌اند بنابراین امکان نگهداری محصول سیب برای مدت یکسال وجود ندارد.

او افزود: مسئولان مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی بجای اینکه محتاطانه عمل کنند باید با اتحادیه‌های کشاورزان، اتاق بازرگانی استان آذربایجان غربی و میز سیب در استان هماهنگ می‌شدند اما به این وظیفه خود عمل نکردند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، در پایان به خانه ملت گفت: در نهایت بعد از تذکرهای پیاپی که در صحن دادیم و بررسی این موضوع در کمیسیون، با تاخیر طولانی مدت مجوز صادرات محصول سیب این منطقه صادر شد.

گفتنی است؛ امسال از سطح باغات آذربایجان غربی یک میلیون تن سیب برداشت و نیمی از تولیدات راهی سردخانه های استان شدند تا با وجود موانع فراوان راهی برای صادرات بیابند، اما در روزهای پایانی سال هنوز هم بیش از ۱۰۰ هزار تن سیب در انبارهای استان باقی مانده و در آستانه فساد پذیری اند.

طبق روال سال های گذشته، امسال هم قطار صادرات سیب در استان با صدها مانع تکراری روبه رو است، موانعی که هر ساله مدیران جدید به تبعیت از اسلافشان آن موانع را دلیلی بر کارنامه ناموفق خود قلمداد می کند و خبری از مدیریت علمی و اصولی تولید و صادرات در قطب تولید سیب کشور نیست!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست