اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: پدیده فرونشست زمین در آذربایجان غربی میانگین حدود ۷ سانتی متر است که این میزان در دشت های سلماس به حدود ۱۰ سانتی متر رسیده و منطقه را با وضعیت فوق بحرانی مواجه کرده است

مجید رستگاری در این باره بیان کرد: رونشست زمین پدیده تقریبا نوظهوری است که بیش از ۱۵۰ کشور از جمله ایران با آن درگیر هستند؛ بر اساس اعلام مجامع بین المللی فرونشست سالانه ۴میلیمتر از زمین بحران است؛ در حالیکه در حدفاصل بین دشت فسا و جهرم شاهد فرونشست زمین تا ۵۴ سانتیمتر یعنی چیزی حدود ۱۴۰ برابر حد بحران هستیم

او تاکید کرد: زمانی که یک سفره آبی زیر زمینی خالی می شود زمین آن قسمت مانند اسفنجی که آب آن کشیده شده جمع می شود و در آن بخش از زمین حفره ای ایجاد شده که دیگر حتی با تزریق آب نیز قابل برگشت نیست در واقع آن بخش از زمین دیگر مرده به حساب می آید.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: پدیده فرونشست زمین در آذربایجان غربی میانگین حدود ۷ سانتی متر است که این میزان در دشت های سلماس به حدود ۱۰ سانتی متر رسیده و دشت های سلماس را با وضعیت فوق بحرانی مواجه کرده است .

رستگاری اضافه کرد: ١۴٠ کیلومتر مربع از دشت های سلماس به طرف آذربایجان شرقی در معرض فرونشست زمین قرار گرفته است که میزان فرونشست زمین در سلماس در منطقه لکستان کاملا محسوس است.

او ادامه داد: براساس گزارشهای موجود، پمپاژ بی رویه آب و برداشت های غیر مجاز اتفاق افتاده باعث شده که دشت سلماس به وضعیت فوق بحرانی فرونشست برسد. در این راستا افت متوسط ابخوان حدود ۱۸ سانتی متر بوده و سالیانه در حدود ۵ میلون متر مکعب کسری مخزن داریم.

رستگاری تاکید کرد: توسعه طرح های آبیاری نوین ،پرکردن چاه های کشاورزی غیر مجاز و مدیریت بهینه مصرف آب می تواند نقش مهمی در عدم فرونشست زمین در دشت های سلماس داشته باشد.

 مدیر عامل شرکت آب منطقه ای، ضمن تاکید بر حفاظت از منابع آب گفت: پس از کسر تعداد چاه های غیرمجاز اولویت دار برای انسداد در استان، باقی مانده چاه های غیرمجاز به تعداد حدود ۲۷ هزار حلقه در دو اولویت آخر که شامل چاه های غیرمجاز واقع در محدوده دشت با الگوی کشت زراعی و باغی قرار دارند مسلوب المنفعه خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست