اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان غربی در نشست خبری مشترک شورای هماهنگی مدیران استانی دستگاه های وزارت امور اقتصادی و دارایی با اصحاب رسانه گفت : ‌علی رغم موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیکی آذربایجان غربی ولی به دلیل تحریم‌ها نتوانستیم آنطور که باید از ظرفیت استان برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی استفاده کنیم.

حبیب تربتی می‌افزاید: جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای ما مهم است چراکه مزیت این مهم انتقال تکنولوژی است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان اظهار می‌دارد: دلیل اینکه تولیدکنندگان ما نمی‌توانند در بازارهای جهانی جایگاه تثبیت شده‌ای داشته باشند این است که به دلیل عدم به روز بودن تکنولوژی‌ها هزینه‌های تولید افزایش می‌یابد لذا بازارهای جهانی را از دست می‌دهیم.

نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان غربی در عین حال ادامه می‌دهد: یکی از مهمترین مشکلات بخش سرمایه‌گذاری و پذیرش سرمایه‌های داخلی و خارجی، مدت زمان استعلام‌ها بود که اقدامات ویژه‌ای برای کاهش این مدت انجام شده به طوری که فرایند بررسی پروژه‌ها و اختصاص زمین به متقاضیان سرمایه‌گذاری در صورت ارائه طرح توجیهی از سه سال به یک ماه کاهش یافته است و با کاهش بروکراسی اداری اخذ استعلام مجوزها و دیگر امورات در مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان انجام می‌گیرد و نیازی به مراجعه سرمایه‌گذاران به دستگاه‌های اجرایی وجود ندارد.

تربتی حجم پروژه‌های مصوب برای سرمایه‌گذاری در استان را حدود ۵۶ میلیون دلار اعلام و تصریح می‌کند: ۴۰ پروژه در استان مجوز سرمایه‌گذاری خارجی را اخذ کردند که از سرمایه‌گذاران کشورهای ترکیه، عراق، چین، جمهوری آذربایجان، آلمان، عربستان، ایرانی مقیم سوئیس و هندوستان هستند.

به گفته وی، از این تعداد ۲۶ پروژه به بهره‌برداری رسیده است که طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت کشور آذربایجان غربی در پروژه‌های مصوب، بهره‌برداری شده و میزان اشتغالزایی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

این مقام مسوول اذعان می‌کند: پروژه‌های مصوب برای سرمایه‌گذاری در استان در بخش صنعت پیشرو هستند به طوری که ۳۸ پروژه صنعتی و دو پروژه کشاورزی است.

نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان کل سرمایه مصوب را ۳۸۷ میلیون دلار اعلام می‌کند که حجم سرمایه وارده ۸۷ میلیون دلار است.

وی اضافه می‌کند: در دو سال گذشته برای شش پروژه مجوز سرمایه‌گذاری خارجی صادر شده است که حجم سرمایه مصوب ۵۶ میلیون دلار و حجم سرمایه وارده‌ی ۱۸ میلیون است.

تربتی با اشاره به اینکه به دلیل تحریم‌ها تمرکز ما برای سرمایه‌گذاری داخلی است، توضیح می‌دهد: در بخش سرمایه‌گذاری داخلی ۱۷ پروژه در دست اقدام است که پنج پروژه آماده کلنگ‌زنی هستند و عملیات اجرایی سه پروژه شروع شده است.

نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان حجم سرمایه‌گذاری پروژه‌هایی که آماده کلنگ‌زنی هستند را ۹ هزار میلیارد تومان و پروژه‌هایی که عملیات اجرایی آنها شروع شده است را نیز ۹ هزار میلیارد تومان اعلام می‌کند.

افزایش ۳۹ درصدی درآمد گمرکات آذربایجان غربی

ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی هم گفت: درآمد گمرکات استان در سال جاری با ۳۹ درصد افزایش به بیش از ۱۷ هزار میلیارد ریال رسید.

خالد جنگجو اظهار کرد: در پنج ماهه سال جاری میزان صادرات از گمرکات استان از لحاظ وزنی ۵۴ درصد و از لحاظ ارزش ۱۰۴ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: در سال جاری میزان صادرات به مبلغ ۲میلیارد و ۴۳۲میلیون دلار بوده که رشد ۱۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل خود نشان می‌دهد.

جنگجو خاطرنشان کرد: میزان صادرات از مبادی رسمی نیز در ۲ سال اخیر به کشور ترکیه به ارزش ۴میلیارد و ۹۰۶ میلیون دلار، عراق یک میلیارد و ۹۸۳ میلیون دلار و آذربایجان یک میلیارد و ۱۹۹ میلیون دلار بود.

ناظر گمرکات آذربایجان‌غربی به عملکرد تجارت مرزی در بازارچه های استان نیز اشاره و گفت: امسال تا پایان مرداد ماه میزان صادرات از بازارچه‌های مرزی استان ۵۴ درصد از نظر وزنی و ۱۴ درصد از نظر ارزش رشد داشته است.

وی میانگین تردد مسافر از گمرکات استان را ۱۱ هزار و ۸۷۰ نفر در روز و تردد کامیون را نیز یک هزار و ۸۷۳ دستگاه در روز اعلام کرد و افزود: در ۵ماهه سال جاری ۲۸۱ هزار دستگاه کامیون از مبادی استان تردد کردند و رشد ۱۲ درصد را شاهد بودیم که بازرگان و پیرانشهذ به ترتیب با ۴۰ و ۴۳ درصد بیشترین ترددهای گمرکی در استان را بر عهده داشته اند.

وضعیت نامناسب صنعت بیمه

رئیس شورای هماهنگی بیمه های آذربایجان غربی گفت: صنعت بیمه آنطورکه باید جایگاه خود را در میان مردم پیدا نکرده است.

حمید شجاع قره‌باغ اظهار کرد: به علت عدم آگاهی مردم نسبت به خدمات و پوشش‌های بیمه‌ای ضریب نفوذ صنعت بیمه رشد زیادی ندارد.

وی افزود: متوسط ضریب نفوذ بیمه یعنی سهم صنعت بیمه از تولید ناخالص ملی در منطقه ما چهار درصد و متاسفانه در کشور حدود ۲.۱ درصد است و این نشان می دهد که صنعت بیمه آنطور که باید جایگاه خود را پیدا نکرده است.

مدیرکل بیمه ایران آذربایجان غربی در ادامه عنوان کرد: از ٣۵ شرکت صنعت بیمه فعال کشور ٢۴ شرکت در استان ما فعال هستند.

وی با اشاره به عملکرد بیمه ایران تاکید کرد: در یکسال گذشته بیش از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان خسارت و در چهار ماهه اول سال جاری ٣١۵ میلیارد تومان خسارت عمدتا در بخش اتومبیل، جانی و درمان پرداخت شده است.

شجاع تصریح کرد: در حال حاضر بیمه نقش بی‌بدیلی در جامعه ایفا می‌کند و یکی از شاخص‌های رفاه، پیشرفت و توسعه جوامع میزان نفوذ بیمه در آن جامعه در نظر گرفته می‌شود در واقع هر چقدر فعالیت‌های بیمه‌ای و تولید حق بیمه در آن کشور بالاتر باشد حاکی از توسعه‌یافتگی بیشتر آن کشور است.

رشد ۳.۵ درصدی منابع بانکی استان

دبیر کمیسیون هماهنگی امور بانک های استان نیز در این جلسه افزود: مجموع منابع بانکی استان طی سال جاری تا پایان مرداد ماه یک هزار و ۶ هزار میلیارد ریال بود که نسبت به سال گذشته رشد ۳.۵ درصدی را شاهدیم.

داوود رحیمی، ادامه داد: طی سال جاری تا پایان مرداد ماه، ۹۴۴ هزار میلیارد ریال میزان مصارف استان در شبکه بانکی استان بوده که نسبت به سال گذشته رشد ۱۱.۵ درصدی داشتیم.

وی تصریح کرد: ۱۱٠ درصد منابع استان جذب مصارف شده است.

رحیمی توضیح داد: در مجموع ۲۹ درصد تسهیلات اعطایی به میزان ۲۷۳ هزار میلیارد ریال به بخش صنعت و معدن، ۱۲.۲۵ درصد به میزان ۱۱۶ هزار میلیارد ریال به کشاورزی، ۱۲.۵ درصد به میزان ۱۱۹ هزار میلیارد ریال به بخش مسکن و ساختمان و حدود ۴۶ درصد به خدمات و بازرگانی اختصاص یافته است.

راه اندازی سامانه حراج خرده‌فروشی الکترونیک در آذربایجان غربی

سرپرست جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی آذربایجان غربی نیز گفت: سامانه حراج خرده‌فروشی الکترونیک هفته جاری در آذربایجان غربی راه‌اندازی می‌شود.

علی محمدزاده اظهار کرد: آذربایجان غربی پنجمین استانی است که سامانه حراج خرده فروشی الکترونیک راه‌اندازی می‌شود.

وی شفافیت، ایجاد رقابت و حذف واسطه‌ها را از مزایا و دستاورد‌های راه‌اندازی این سامانه عنوان کرد و افزود: راه اندازی حراج خرده فروشی الکترونیک در بستر سامانه تدارکات الکترونیک دولت دست واسطه‌ها را از اموال تملیکی کوتاه می‌کند.

سرپرست جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان تاکید کرد: کالاها در یک بستر کاملا رقابتی و شفاف به فروش می‌رسد که تمام مردم از جمله کارکنان دولت از طریق این سامانه می‌توانند در حراج‌ها شرکت کنند.

محمدزاده اضافه کرد: حراج خرده فروشی برخط به مسئله شفافیت‌زایی و فساد ستیزی که مطالبه‌ای اساسی است، می‌افزاید.

وی ادامه داد: در پنج ماهه اول امسال اموال به ارزش ۵٣۵ میلیارد تومان با بیش از ١٠٠٠ درصد رشد به فروش رفته و ٧٠٠ ردیف کالای غیرقابل استفاده نیز امحا شده است.

معامله ۳ میلیارد سهم در آذربایجان غربی

مدیر بورس منطقه ای آذربایجان غربی هم در این نشست گفت: در پنج ماهه اول سال جاری سه میلیارد سهم به ارزش حدود ٢٠ میلیارد ریال معامله شده است.

وحید جوادی افزود: در مقایسه با سال گذشته ۶۰ درصد در حجم معاملات و ۱۵۰ درصد در ارزش معاملات سیستمی رشد داشتیم.

وی افزود: در حال حاضر ٣٣ کارگزاری در ١١ شهر استان در قالب ٧۴ دفتر فعالیت می‌کنند.

به گفته جوادی، ۱۳ شعبه معاملاتی، پنج تالار اختصاصی، ۳۵ دفتر نمایندگی و ۲۱ دفتر پذیرش در سطح استان فعالیت می کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر پنج شرکت سیمان، قند پیرانشهر، قند خوی، پگاه آذربایجان غربی و شرکت سهام عدالت استان در بورس و پنج شرکت پتروشیمی ارومیه، قند ارومیه، پاکدیس ارومیه، پویا زرکان آق‌دره و آذرباتری ارومیه نیز در فرابورس پذیرش شده‌اند.

جوادی همچنین تاکید کرد: بورس آذربایجان غربی آمادگی هر گونه همکاری با بنگاه‌های اقتصادی استان در راستای کمک به پذیرش و عرضه سهامشان در بازار سرمایه را دارد.

تأمین ۸۰ درصد در آمدهای استان ازمنابع مالیاتی

معاون ارزش افزوده اداره کل امور مالیاتی آذربایجان غربی از تأمین ۸۰ درصد در آمدهای استان ازمنابع مالیاتی خبرداد

مهدی حکیمی افزود: در بخش تسلیم اظهار نامه با رشد ۸۶ درصدی، بیش از ۲۸۶ هزار فقره اظهار نامه مالیاتی دریافت شده است.

وی گفت: از بیش از ۴ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان مالیات سال گذشته، هزار و ۲۷۷ میلیارد تومان در بخش فرار مالیاتی بود که ۴۸۰ میلیارد تومان آن در حال وصول است.

حکیمی با بیان اینکه برای توسعه زیرساخت‌ها نیازمند تزریق اعتبارات تملک دارایی، افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی، تسهیل فضای کسب و کار و تجار، هستیم؛ افزود: بزودی در این حوزه اجرای ١٧ طرح با اعتبار ١٨ هزار میلیارد تومان به همت دفتر سرمایه گذاری در استان آغاز می‌شود که با اقدامات انجام شده فرایند استعلام به کمتر از یک ماه کاهش یافته است.

وی از رشد صد درصدی واریز عوارض استانی به شهرداری و دهیاری‌های استان طی سال گذشته خبرداد و گفت: این مبلغ طی ۵ ماهه نخست امسال ۱۶۸ درصد رشد دارد.

حکیمی با اشاره به تسلیم اظهارنامه مالیاتی ادامه داد: ۲۷۱ هزار و ۴۳۲ فقره اظهارنامه مالیاتی دریافت شده که از این تعداد ۲۱۱ هزار و ۳۱۵ فقره مربوط به تبصره ماده ۱۰۰ است.

وی ادامه داد: از لحاظ تعداد، رشد ۳۱ درصدی و از لحاظ ارزشی، رشد ۱۹۸ درصدی را در تبصره ماده ۱۰۰ در استان شاهدیم.

حکیمی اظهار کرد: طی سال گذشته یک هزار و ۲۷۷ میلیارد تومان فرار مالیاتی در استان مطالبه شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست