اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : شهرستان پیرانشهر با داشتن جاذبه های طبیعی و پایانه مرزی تمرچین یکی از مقصدهای مهم گردشگران و مسافران نوروزی آذربایجان غربی به شمار می رود که این روزها پذیرای شماری زیادی از میهمانان نوروزی است.با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و شروع سال نو؛ شهرستان پیرانشهر با جاذبه های طبیعی فراوان و سرسبزی محسور کننده، می تواند مقصد بسیاری از هموطنانمان باشد. به گزارش آوای مرز ؛ شهرستان پیرانشهر در فاصله ۱۴۵ کیلومتری جنوب ارومیه واقع شده و با دارا بودن جاذبه های فراوان طبیعی و بازرگانی یکی از قطب های گردشگری آذربایجان غربی محسوب می شود و همه ساله با آغاز فصل بهار میزبان شمار زیادی از گردشگران و مسافران است.

شهرستان مرزی پیرانشهر، به عنوان یکی از مناطق زیبا و سرسبز استان آذربایجان غربی به واسطه برخورداری از مناظر بکر و طبیعی هر سال مامن بسیاری از هموطنانی است که قصد سفر کردن به شمال غرب کشور را دارند.آمار بالای جمعیت مسافری در سالهای اخیر نه تنها در ایام تعطیلات بلکه در طول سال نشان از این دارد که این شهرستان و جاذبه های گردشگری آن توانسته است نیاز مسافران داخلی و خارجی را برآورده سازد.
پیرانشهر یکی از شهرستان های غربی آذربایجان غربی در شمال غربی ایران و همجوار با اقلیم کردستان عراق است و فاصله این شهر با مرز کمتر از ۲۰ دقیقه است.

پیرانشهر به دلیل داشتن سنگ های گرانیت و جاذبه های گردشگری دارای شهرت جهانی است. همچنین به دلیل داشتن ۶۰۰ میلی‌متر بارندگی در سال از زیباترین شهرستان های کشور به شمار می‌رود  و بدلیل  قرار گرفتن در مسیر جاده ترانزیت جمهوری اسلامی با کشور عراق و دیگر کشورهای حوزه دریای مدیترانه، یکی از بزرگ‌ترین مراکز تجارت خارجی در ایران است.
به علت وجود منابع اقتصادی دراین شهرستان بویژه برخورداری از نعمت مرز تمرچین، نرخ رشد جمعیت پیرانشهر سالانه ۲ درصد است که نشان از بیشترین میانگین نرخ رشد جمعیت استان آذربایجان غربی دارد.
این شهرستان دارای جاذبه های گردشگری فراوان و مراکز اقامتی کامل برای پذیرایی از مهمانان است. وجود مسافرخانه ها، رستوران ها و هتل های ۱ تا ۳ ستاره در این شهر امکان ماندن طولانی مدت را برای مسافران مهیا کرده است. همچنین پارک بزرگ نیلوفر در ورودی شهر با داشتن امکانات فراوان و امنیت کامل مکانی برای شب مانی مسافران گرامی است.

از مراکز مهم توریستی شهر، بازارچه تجاری این شهرستان است که با داشتن بیش از ۲۰۰۰ مغازه و چندین مجتمع تجاری، یکی از ارزان ترین مراکز عرضه کالاهای مرزی است. همچنین این شهرستان دارای طبیعت بکر و زیبایی است که آن را تبدیل به یکی از زیباترین شهرهای ایران کرده است. تنوع اکولوژیکی این شهرستان تا حدی بالاست که در این شهرستان می توان، کوه های مرتفع و سرسبز، جنگل های انبوه، رودخانه های خروشان متعدد و دایمی، دشت، باغات سرسبز سیب، گردو، زردآلو، گیلاس و انگور و تنوع زیستی بالا از گیاهان و جانوران را مشاهده کرد.

در این شهرستان جاذبه های طبیعی و گردشگری زیادی از جمله جنگلهای پردانان، سنگهای افسانه ای خورنج، کوهستان قندیل و آبشار خراپاپ و مراکز تجاری کالاهای خارجی و پایانه مرزی و گمرک تمرچین زمینه های خوبی برای میزبانی از میهمانان نوروزی این شهرستان است.

** جنگل های پردانان

این جنگلها در ۲۲ کیلومتری جنوب پیرانشهر و در جاده پیرانشهر به سردشت واقع شده و جاری بودن رودخانه دایمی و خروشان پردانان که یکی از سرچشمه های اصلی رود زاب کوچک است بر زیبایی آن دوچندان افزوده است.

** سرزمین سنگهای افسانه ای روستای خورنج

این روستا در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی پیرانشهر و بر سر راه پیرانشهر به مهاباد واقع شده و در مجاورت این روستا، منطقه ای پوشیده از سنگهای عظیم الجثه قرار دارد، که به طور شگفت انگیزی بر روی هم انباشته شده اند.این سنگ های افسانه ای هر ساله پای هزاران مسافر را برای بازدید به این روستا می کشاند و لانه سازی برخی پرندگان از جمله لک لک و عقاب در بالای سنگها جلوه های خاصی به این منطقه بخشیده است.

** کوهستان قندیل

قندیل یکی از کوهستان های رشته کوههای زاگرس است که در مرز ایران و ترکیه و نیز ایران و عراق قرار دارد و بلندترین قلهٔ آن به نام که و کز(kavkez) به ارتفاع ۳۸۰۰ متر در ترکیه واقع شده و کوهی که اکثر کوهنوردان آن را به نام قندیل بزرگ می شناسند، سیا کیو (سیاه کوه) نام دارد که ارتفاع آن ۳۶۱۰ متر است.کوه قندیل کوچک نیز با ارتفاع ۳۲۵۰ متر دارای دیواره ای به ارتفاع ۴۵۰ متر است که جزو دیواره های بلند کشور بوده و به علت ناامن بودن منطقه مسیر کاملی بر روی آن وجود ندارد.

قندیل یکی از پربرف ترین کوههای ایران بوده و دارای یخچال های طبیعی فراوان است و مناطقی همچون دوله نی، بادین آوی، حاجی برایم، آوخوارده، دالاوان، قلات شای، کانی زرد و زیوکه جاذبه های خاص این کوهستان مرتفع هستند که هر ساله پای شمار زیادی از دوستداران محیط زیست را به این منطقه می کشاند.

** آبشار خرپاپ

کوهها و جنگلها و دره ها و رودهای منطقه پیرانشهر دست در دست هم داده اند تا با ترسیم تابلوهایی زیبا و بی بدیل از طبیعت، تحسین هر بیننده ای را از این نقاش توانا برانگیزند.این آبشار یکی از این مناظر زیبا و بی نظیر این شهرستان است که در میان جنگلهای سر سبز پردانان قرار دارد.

** منطقه عملیاتی حاج عمران

شهرستان پیرانشهر در طول هشت سال دفاع مقدس، در خط مقدم جبهه شاهد رشادتها و جان فشانیهای جوانان سلحشور این مرز و بوم بوده و یاد و خاطره آنها در تاریخ این منطقه ثبت شده است و هر ساله کاروانهای زیادی از بسیجیان و عاشقان انقلاب در قالب کاروان راهیان نور از مناطق عملیاتی این شهرستان دیدن کرده و یاد وخاطره شهدا را زنده می کنند.این مناطق عملیاتی سالانه شاهد حضور هزاران نفر از اقشار مختلف مردم است که از اقصی نقاط کشور در قالب کاروان راهیان نور به این منطقه سفر می کنند.

** بازارچه کالاهای خارجی پیرانشهر

یکی از مهمترین جاذبه های پیرانشهر این بازارچه است که در امتداد خیابان امام خمینی (ره) واقع شده و بیشتر مسافران این شهرستان به نیت بازدید و خرید از آن دیدن می کنند و خرید از بازارچه این شهر به دلیل مرزی بودن، پایین بودن قیمتها و تنوع مارکها بسیار مورد علاقه خانواده ها و گردشگران است.

بازارچه مرزی پیرانشهر از اولین و بزرگترین بازارچه های مرزی در سطح کشور است و حتی اجناس بازارهای بانه و … نیز از طریق مرز و بازارچه مرزی این شهرستان تامین می شود. این بازارچه با داشتن تعداد فراوانی مغازه و تنوع کالایی و همچنین قیمت بسیار پایین در سطح منطقه شناخته شده است.

** گمرک و پایانه مرزی تمرچین

گمرک زمینی تمرچین در ۱۵ کیلومتری غرب پیرانشهر و نقطه مقابل حاج عمران عراق قرار دارد و کوتاهترین مسیر جمهوری اسلامی ایران به شمال عراق، بنادر سواحل دریای مدیترانه و بندر عقبه اردن محسوب می شود.فعالیت رسمی خط ترانزیت کالا از مرز تمرچین پیرانشهر از سال ۸۷ آغاز شده و سالانه بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر مسافر از طریق گمرک مرزی تمرچین بین دو کشور ایران و عراق تردد می کنند.

برنامه های در دست مطالعه و اجرای پیرانشهر مانند سدهای متعدد، تبدیل شدن به مسیر ترانزیت زائران عتبات عالیات عراق و سوریه در کنار ایجاد زیرساختهای گردشگری در منطقه در آینده ای نزدیک این شهرستان را به یکی از قطب های مهم گردشگری شمالغرب کشور تبدیل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست