اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از پیش بینی برداشت ۱۸۰ هزار تن انگور از باغات استان طی سالجاری خبر داد و گفت: بیش از ۳۰ رقم انگور در استان تولید می‌شود و این استان رتبه چهارم کشوری در تولید انگور را به خود اختصاص داده است.

 اکبر کرامتی در خصوص میزان برداشت انگور در استان اظهارکرد: سطح زیرکشت باغات انگور استان شامل سطح غیربارور حدود ۳ هزارهکتاراعم از آبی و دیم و سطح زیر کشت بارور حدود ۲۰ هزار هکتار شامل ۱۵ هزار و ۵۲۰ هکتار آبی و ۴ هزار و ۷۰۰  هکتار دیم است و شهرستان ارومیه رتبه اول را از نظر سطح زیر کشت این محصول داراست.

کرامتی افزود: از مجموع بیش از ۱۸۰ هزار تن انگور تولیدی در استان، ۱۵۰ هزار تن به صورت آبی و بقیه به صورت دیم برداشت می‌شود.

او ادامه داد: انگور دومین محصول باغی استان بوده و بیش از ۳۰ هزار بهره بردار به طور مستقیم و ۳۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در امر داشت و برداشت، بسته‌بندی و حمل و نقل انگور فعالیت نموده و از این راه امرار معاش می‌کنند.
رییس جهاد کشاورزی استان  با بیان اینکه این استان رتبه چهارم کشوری در تولید انگور را به خود اختصاص داده است، گفت: سالانه بیش از ۴۱۰ تن آب غوره توسط ۳ واحد آبغوره گیری به صورت صنعتی در سطح استان استحصال می‌شود، غوره در مصارف خانگی و تهیه سالادها و چاشنی غذاها بکار می‌رود و بخش عمده‌ای از آبغوره نیز در استان نیز به روش سنتی خانگی تهیه می‌شود.

کرامتی با بیان اینکه انگور سیاه سردشت عمدتا مصرف صنعتی دارد، اضافه کرد: شهرهای عمده تولید کننده این محصول نیز ارومیه، میاندوآب، نقده، سردشت، مهاباد است و عمده باغات دیم انگور در شهرستان‌های سردشت قرار گرفته‌اند.

او با بیان اینکه بخشی از انگور تولیدی استان سالانه به کشورهای همسایه صادر می‌شود، اضافه کرد: از کل محصول تولیدی ۶۰ درصد به صورت تازه خوری در استان و سایر نقاط کشور مصرف شده، مقداری نیز صادر شده و بقیه در صنایع تبدیلی به صورت آب میوه، کشمش و شیره انگور فرآوری می‌شود.

کرامتی با بیان اینکه عمدتاً بیش از ۳۰ رقم انگور در استان تولید می‌شود که از جمله آنها می‌توان به سفید کشمشی، قرمز کشمشی، تبرزه سفید و قرمز، ریش بابا، حسینی، خلیلی، لعل بیدانه و قزل اوزوم اشاره کرد، گفت: به تازگی ارقام خارجی از جمله فلیم، ترکمن و سایر ارقام در برخی نقاط در حال توسعه است.

گفتنی است؛ زمان برداشت انگور از برحسب ارقام و مناطق استان از اوایل شهریور ماه تا اواخر مهرماه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست