اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز :  جانشین فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری ۲۳طی فقره آتش سوزی در استان ۱۱۳ هکتار از مراتع و جنگل‌های منطقه طعمه آتش شده‌ است، گفت: کمبود تجهیزات اطفای حریق در یگان حفاظت منابع طبیعی استان مشهود است.

حسین شهابی پور افزود: از مجموع ۱۱۳ هکتار منابع طبیعی استان که دچار حریق شده‌است ۱۴ فقره در عرصه‌های جنگلی با ۸۵ هکتار و ۹ فقره مراتع با ۲۸ هکتار مساحت بوده‌ است.

او با بیان اینکه عرصه‌های جنگلی سردشت عمده ترین میزان آتش سوزی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند، ادامه داد: عوامل انسانی مهمترین نقش را در این آتش سوزی‌ها داشتند.

جانشین فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: با توجه به اینکه بارندگی‌های استان امسال بسیار مطلوب بود پوشش گیاهی نیز به صورت چشمگیری افزایش یافته‌ و با افزایش گرمای هوا در استان و خشک شدن پوشش گیاهی احتمال آتش سوزی هم بیشتر شده‌ است.

احیا و بازسازی جنگل های نابود شده ۱۰۰ سال زمان می برد

شهابی پور با اشاره به اینکه آتش سوزی از چندین منظر به طبیعت خسارت وارد می‌کند، اضافه کرد: بافت فیزیکی خاک در این رخداد برهم می‌خورد و پوشش گیاهی و علوفه‌ای نیز از بین می‌رود.

جانشین فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: شاید با قرق و عملیات حفاظتی، پوشش گیاهی بتواند بعد از پنج سال دوباره بازیابی شود ولی هرگز شرایط اولیه خود را نخواهد داشت.

شهابی پور اظهار کرد: برای بازیابی جنگل‌ها نیز شاید بیش از ۱۰۰ سال زمان صرف شود که این مناطق احیا و بازسازی شوند که زمان بسیاری است.

کمبود تجهیزات اطفای حریق

او با اشاره به کمبود تجهیزات اطفای حریق در یگان حفاظت منابع طبیعی استان تاکید کرد: مهمترین مساله در این زمینه استفاده از توان و ظرفیت سایر دستگاه‌ها، جوامع محلی و اطلاع‌رسانی است.

به گفته وی، ۱۷ دستگاه عضو کارگروه اطفای حریق استان هستند که نقش مشترکی در حفاظت از عرصه های طبیعی ملی ایفا می‌کنند.

اطلاع‌رسانی، فرهنگ سازی و مردمی سازی

جانشین فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: راهبرد اطلاع‌رسانی، فرهنگ سازی و مردمی سازی مهمترین اقدامی است که می‌تواند در این راستا اثر بخش باشد.

شهابی پور ادامه داد: با توجه به نقش اطلاع‌رسانی در جلوگیری از بروز این گونه حوادث کلاس‌های آموزشی برای اقشار مختلف شهروندان و بخصوص دانش آموزان برگزار شده‌ است.

به گفته وی، امسال یک هزار نفر از اقشار مختلف جامعه در استان با تاکید بر دانش آموزان، اعضای تشکل‌های مردمی، بهره‌برداران و مجریان طرح‌های مرتعداری، نیروهای یگان حفاظت و جوامع محلی در این کارگاه‌های آموزشی شرکت داشتند.

آذربایجان غربی دارای ۲.۷ میلیون هکتار اراضی مرتعی و ۱۰۲ هزار هکتار جنگل است که سردشت و پیرانشهر مهمترین مناطق جنگلی استان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست