اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : معاون سازمان ملی استاندارد کشور گفت: درحال حاضر از ۸۰هزار کالا و خدمات موجود در کشور، ۱۵۰۰قلم کالا و خدمات که دارای ریسک ایمنی و سلامت دارند، مشمول استاندارد اجباری هستند.

درویش ۲۹ مهرماه در مراسم گرامیداشت یکصدمین سالگرد تشکیل سازمان استاندارد که در سالن اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد، افزود: در سال جاری ۵۰ استاندارد جدید در بحث خدمات از جمله در بحث گردشگری، هتل، عرضه موادغذایی، فروش اینترنتی، بحث خدمات سالمندان، خدمات پایانه و ایستگاه قطار و فرودگاه تعریف شده است.

وی تصریح کرد: آذربایجان‌غربی به دلیل ویژگی خاص از جمله داشتن جایگاه خاص مرزی، صنعتی و کشاورزی و همچنین دارا بودن منطقه آزاد و ۸ نقطه مرزی می طلبد در بحث استاندارد به این استان توجه ویژه شود.

درویش با اشاره به اینکه مرزهای استان قابلیت صادرات دارند، خاطر نشان کرد: آنچه که ازتولیدکنندگان و فعالین اقتصادی استان انتظار می‌رود این است که از مزیت‌های استان به نحو شایسته استفاده کنند و خود را محدود به استفاده از استانداردهای ملی نکنند و استاندارد کارخانه‌ای خود را ارتقاء دهند چرا که استانداردهای کارخانه ای بالاتر از استانداردهای ملی است.

معاون سازمان ملی استاندارد با اشاره به اینکه با روی کار آمدن مدیریت جدید در سازمان ملی استاندارد سهم استاندارد در خدمات نسبت به استاندارد کالا افزایش یافته است، یادآور شد: یکی از جنبه‌ها و شاخص‌های رضایتمندی جامعه به کیفیت کالا و خدمات برمی گردد و در ۲ سال اخیر استاندارد خدمات، جایگاه ویژه پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه در ۴ حوزه  برای سازمان فعالیت تعریف شده که بخش اصلی و زیر ساختی آن استانداردسازی است،  خاطر نشان کرد: تاکنون ۳۵هزار استاندارد ملی در کشور تدوین شده و در حال حاضر ضرورت تدوین استانداردهای ملی در قوانین بالادستی بسیار مشخص است و طبق این ضرورت امروزه هر قانونی که در مجلس تصویب می شود قطعا تکالیف استانداردی نیز بر آنها محول می‌شود.

درویش تصریح کرد: معاون سازمان ملی استاندارد ادامه داد: با توجه به اهمیت کیفیت مواد اولیه محصولات تولیدی، استاندارد  زنجیره‌ای برای سازمان مهم است.

وی با توجه به اینکه بحث کم فروشی و وزن بسته‌بندی‌های کارخانه‌ای و خالص فروشی بسیار مطرح است، افزود: تمام وسایل توزیع از ترازوی کوچک تا باسکول‌ها باید توسط سازمان ملی استاندارد مورد ارزیابی و آزمون قرار گیرند.

افزایش حضور در بازارهای خارجی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی گفت: در صدد هستیم تعداد بازارهای خارجی برای عرضه محصولات ایرانی بویژه محصولات تولید آذربایجان غربی را افزایش دهیم.

جواد کرمی افزود: بسیاری از کالاهای تولیدی در داخل استان که صادر می شوند از مرغوبیت کافی برخوردار هستند و کشورهای همسایه با رغبت این محصولات را خریداری می کنند. بنابراین در صدد هستیم تعداد بازارهای خارجی برای عرضه محصولات ایرانی بویژه محصولات تولید آذربایجان غربی را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: با توجه به بهبود فعالیت های تولیدی و اقتصادی واحدهای تولیدی در استان مطالبه گری اقتصادی در استان از رایزن های اقتصادی به شدت افزایش یافته است.

معاون استاندارتصریح کرد: به دلیل بالارفتن کیفیت و مرغوبیت محصولات تولیدی در استان، رغبت بازارهای جهانی و کشورهای همسایه  برای محصولات تولیدی استان افزایش یافته است.

کرمی با اشاره به اینکه وظیفه دولت ریل گذاری برای صادرات محصولات  واحدهای تولیدی استان است، خاطر نشان کرد: در سفر اخیر استاندار و هیات همراه به سوریه مشاهده شد که بازار سوریه یک بازار خوب برای بسیاری از محصولات وکالاهای تولیدی آذربایجان غربی ازجمله محصولات ساختمانی، بهداشتی و کشاورزی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌غربی اظهار کرد: در حال حاضر برای افزایش بهره وری و صادرات محصولات تولیدی بحث کیفیت و استاندارد تولیدات داخلی مورد تاکید است چرا که اگر بحث کیفیت و استاندارد سازی کالاهای داخلی مورد توجه قرار نگیرد در دراز مدت مردم رغبتی به استفاده از کالای ایرانی نخواهند داشت.

وی با اشاره به اینکه هر محصول تولیدی برای عرضه در بازار نیازمند کسب نشان استاندارد است،  یاد آور شد: اگر بخواهیم در بازارداخلی و خارجی رقابت کنیم باید یکسری الزامات استاندارد را رعایت کرده و محصولات دارای نشان استاندارد را روانه بازار کنیم.

کرمی ادامه داد: سازمان استاندارد باید در اعطای نشان استاندارد به محصولات بدون اغماض عمل کند و الزامات استانداردسازی  را در تولید کالاها از واحدها درخواست کند.

تعیین تکلیف شهربازی های آذربایجان غربی

مدیرکل استاندارد آذربایجان‌غربی گفت: صد درصد شهربازی‌های آذربایجان‌غربی تعیین تکلیف شده و در حال استاندارد سازی هستند.

وحید موسی پور افزود: استان در سال جاری با وجود تعداد کم واحدهای تولیدی نسبت به برخی استانهای صنعتی کشور طی سال گذشته رتبه چهارم صدور نشان حلال را کسب کرد و در سال جاری نیز رتبه سوم کشور را دارد.

مدیر کل استاندارد استان تصریح کرد: استان رتبه اول کشور را در انجام طرح نرخ رشد کیفیت در سال جاری کسب کرده است.

وی ادامه داد: در یک سال اخیر آذربایجان‌غربی در بحث استاندارد سازی جایگاههای سوخت و اجرای آزمون فنی رتبه اول کشور را کسب کرده است.

موسی پور با اشاره به اینکه به جد پیگر افزایش بهره وری و جذب و توانمند سازی  نیروی انسانی در سازمان هستیم، تصریح کرد: میزان درآمد سال جاری سازمان نسب به سال گذشته ۲۶درصد افزایش یافته است.

مدیر کل استاندارد آذربایجان‌غربی با تاکید به اینکه بسیاری از شرکتها و آزمایشگاههای خصوصی با سازمان استاندارد فعالیت دارند، اظهار کرد: در سال جاری به دلیل اینکه تعدادی از آزمایشگاهها با سیاست های سازمان در یک راستا عمل نکردند قطع همکاری شد و با آزمایشگاههای جدید به جای آنها قرار داد بسته شد.

وی  با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی دارای بیشترین سردخانه در کشور است، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه طبق قانون سردخانه ‌های بالای ۴هزار تن مشمول استاندارد سازی هستند؛ در حال حاضر در ارومیه تمامی سردخانه ها و ۸۰درصد سرخانه های شهرستانها مشمول این قانون، استاندارد سازی شده اند.

در پایان این مراسم از ۷ واحد نمونه کیفی استان نیز تجلیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست