اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : معاون دیپلماسی و اقتصادی وزارت امور خارجه، بهمراه جمعی از مسئولان کشوری، استانی و شهرستانی عصر دوشنبە ( ۱۵ مهرماه) از مرز تمرچین پیرانشهر بازدید کردند.

غلامرضا انصاری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه در ابتدای جلسه ای که در ادامه بازدید از مرز تمرچین پیرانشهر صورت گرفت؛ طی سخنانی ضمن تأکید بر ایجاد بسترهای لازم در راستای گسترش روابط سیاسی، گردشگری و تجاری بین دو کشور ایران و عراق از طریق مرز تمرچین پیرانشهر گفت: باید در جهت افزایش مبادلات تجاری و گردشگری بویژه حوزه سلامت بین دو کشور گامهای اساسی برداشته شود چرا که مرز تمرچین پیرانشهر برای تحقق این مهم دارای بهترین ظرفیت است.

او افزود: با توجه به برخورداری مرز تمرچین پیرانشهر از امکانات خوب و مناسب برای توسعه تجارت اقتصادی لازم است که در وزارت خارجه تسهیلات بیشتری برای مبادلات تجاری در اختیار مسئولان مرز قرار دهیم.

سید علی ترابی، فرماندار شهرستان پیرانشهر نیزدر ادامه این جلسه با اشاره به برخی از مشکلات و کمبودها و ظرفیت های موجود در مرز زمینی تمرچین گفت: مرز تمرچین پیرانشهر با توجه به مشترکات دینی، قومی، فرهنگی و زبانی که با مردم اقلیم کردستان عراق دارد، می تواند در توسعه و شکوفایی اقتصاد منطقه و حتی کشور بسیار تأثیر گذار باشد.

او در ادامه خواستار افزایش دامنه حمل یکسره انواع کالاها از جمله لبنیات، خرما، مواد سوختی، چوب روسی و سیمان شد و اظهار داشت: در گذشته حمل یکسره این کالاها انجام می شد اما اکنون بنا به دلایلی این امکان وجود ندارد لذا انتظار داریم که در راستای رفع این مشکل با اتخاذ تمهیدات لازم برای حمل یکسره این کالاها بویژه کالاهای فاسد شدنی گامهای مثبتی برداشته شود.

 ترابی با تأکید بر این نکته که یکی از مزیت های مرز تمرچین پیرانشهر نزدیکی به مرز بوکمال سوریه از طرق خاک عراق است، اضافه کرد: تسریع در صادرات کالاهای فاسد شدنی، بررسی و امکان سنجی ترانزیت کالاهای صادراتی از ایران به سوریه از طریق خاک عراق و مرز بوکمال میتواند برای ترانزیت انواع کالا مؤثر واقع شود.

فرماندار پیرانشهر با اشاره به اعتراض مسافران ایرانی که با ماشین شخصی خود قصد ورود به خاک اقلیم کردستان را دارند، گفت: بر اساس تعرفه های تعریف شده توسط اقلیم کردستان عراق از هر اتوبوس ایرانی که وارد خاک عراق می شود، مبلغ ۱۲۱ هزار دینار و برای هر سواری مبلغ ۵۶ هزار دینار بابت بیمه خودرو دریافت می کنند و همچنین در موقع برگشت به خاک ایران برای ابطال همان بیمه برای هر خودروی سواری مبلغ ۱۶ هزار دینار و برای هر دستگاه اتوبوس مبلغ ۲۱ هزار دینار دریافت می کنند این در حالیست که ارزش و اعتبار این بیمه تنها یک روز بوده و لازم است که ازطرف وزارت خارجه رایزنی هایی با طرف عراقی صورت پذیرد تا حداقل اعتبار این بیمە ها از یک روز به یک ماه ارتقاء یابد.

مقام عالی شهرستان پیرانشهر در ادامه بیان داشت: کرایه ماشین های عراقی که در طرف اقلیم کردستان اقدام به حمل مسافران ایرانی می کنند در مقایسه با جابجایی مسافر در مرز باشماق بسیار متفاوت است با این توضیح که کرایه حمل مسافر از حاج عمران تا اربیل با فاصله زمانی ۳ ساعت حدود ۴۵۰ هزار دینار برای هر مسافر است این در حالیست که این میزان در مرز باشماق با فاصله زمانی حدود ۸ ساعت ۳۱۰ هزار دینار است، لذا واقعاً جا دارد که مسئولان وزارت خارجه از طریق دیپلماسی خارجی پیگیری این موضوع را هم در دستور کار خود قرار دهند.

ترابی، در ادامه سخنان خود یادآور شد؛ بر اساس مقررات اقلیم کردستان عراق متأسفانه شهروندان ایرانی که کمتر از ۶ ماه از اعتبار پاسپورتشان باقیست اجازه ورود به خاک اقلیم کردستان را ندارند که انتظار داریم با رایزنی های لازم و انتقال این مشکل به طرف عراقی این مدت را حداقل به ۳ ماه کاهش دهند تا هموطنان ایرانی بیش از این شاهد مشکل نباشند.

فرماندار پیرانشهر با اشاره به افزایش تعرفه های گمرکی در طرف اقلیم کردستان عراق، خواستار یکسان سازی تعرفه های دو طرف شد و اضافه کرد: در بسیاری از موارد کمبود تریلی و کامیون ورودی به طرف تمرچین از سوی اقلیم کردستان بسیار مشهود است و همین امر هم گاهاً باعث معطل شدن بارها و افزایش کرایه حمل بار در طرف ایرانی خواهد شد.

این مسئول پیرانشهری در ادامه این جلسه به راهکارهای توسعه روابط اقتصادی با اقلیم کردستان اشاره و عنوان کرد: تشکیل منظم جلسات کمیته مشترک بازرگانی به منظور توسعه همکاری های تجاری، تأسیس مرکز تجاری توسط بخش خصوصی، بستر سازی جهت ایجاد مشترک شرکت حمل و نقل با توجه به ناکافی بودن سیستم حمل و نقل و در دسترس شرکت های ایرانی، تبدیل شیوه های سنتی تجارت به شیوه های علمی و نوین از طریق برگزاری دوره های آموزشی جهت فعالان امور تجاری، برگزاری نمایشگاه های تخصصی با اقلیم کردستان عراق با حضور شرکت ها و فعالان بازرگانی هر دو طرف از جمله مهمترین برنامه های ما برای ایجاد روابطات بیشتر مسئولان دو طرف است.

او در خاتمه سخنان خود به آمار صادرات از مرز تمرچین اشاره کرد و افزود: در شش ماهه نخست سال جاری ۳۵۳ هزار ۶۱۶ تن کالا به ارزش بیش از ۵۱۲ میلیون دلار از مرز تمرچین به کشور عراق صادر شده که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۴۳۲ هزار و ۹۸۳ تن بود، کاهش ۱۵ درصدی صادرات کالا از لحاظ وزنی را نشان می دهد اما از نظر ارزش دلاری شاهد افزایش  ۱۷۵ درصی می باشد.

رسول خضری، نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به ظرفیت های موجود در مناطق مرزی بویژه مرز تمرچین پیرانشهر گفت: لازم است ثبت سفارش برای کالاهای صادراتی از طرف ایران حذف شود و در نهایت با تلاش برای بازگشایی معابر مرزی در توسعه اقتصاد منطقه و معیشت مرزنشینان تلاش شود.

به گزارش کردپرس ؛ خضری در ادامه خواستار رفع مشکلات مربوط به کارت های الکترونیک تجاری مرزنشینان هم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست