اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : سینم جنگیز می گوید روابط اقلیم کردستان عراق با همسایگان آن بعد از برگزاری رفراندوم لطمه خورد اما نچیروان بارزانی در مقام نخست وزیر آن را نسبتا ترمیم کرد اما مهم ترین اقدام وی بعد از انتخاب شدن به عنوان رئیس اقلیم کردستان باید تقویت رابطه با ایران، ترکیه و دولت مرکزی عراق باشد.

به گزارش کردپرس، نچیروان بارزانی، نخست وزیر فعلی اقلیم کردستان عراق در روز سه شنبه هفته گذشته و با رای نمایندگان پارلمان اقلیم کردستان به ریاست اقلیم کردستان انتخاب شد. او در این رای گیری از میان ۸۱ نماینده حاضر در جلسه رای ۶۸ نفر از آنها را جلب کرد. البته باید یادآوری کرد که اتحادیه میهنی برخلاف توافقش با حزب دموکرات نمایندگانش را از ورود به جلسه منع کرد و نمایندگان چند حزب دیگر هم به نچیروان رای ندادند.

نچیروان ۵۲ ساله قرار است جای خالی عمویش مسعود بارزانی را پر کند که حدود ۱۸ ماه قبل بعد از پیامدهای برگزاری رفراندوم استقلال از مقام خود به عنوان رییس اقلیم کردستان کناره گیری کرد. مقام ریاست اقلیم کردستان که در سال ۲۰۰۵ پایه گذاری شد از ابتدا تا اواخر سال ۲۰۱۷ در اختیار مسعود بارزانی بود که با کناره گیری وی در پاییز ۲۰۱۷ این پست معلق شد و اکنون قرار است به نیچروان برادرزاده و داماد وی واگذار شود.

سینم جنگیز، کارشناس مسائل خاورمیانه و تحلیلگر روابط ترکیه با کشورهای خاورمیانه، در تحلیلی کوتاه انتخاب نچیروان بارزانی به عنوان رییس جددی اقلیم کردستان را با اهمیت دانست و و در روزنامه انگلیسی زبان عرب نیوز نوشت: کشورهای همسایه عراق و قدرت های بین المللی به دقت مسئله انتخاب رییس جدید اقلیم کردستان را رصد کردند و مقامات ترکیه ای، ایرانی و آمریکایی بعد از این انتخاب به نچیروان بارزانی تبریک گفتند که این نشان از اهمیت موضوع دارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه و ترکیه تاکید می کند که نچیروان بارزانی در مقام جدید خود با چالش هایی روبه رو است که مهم ترین آن ادامه اصلاحات اقتصادی و امنیتی است که در دو دهه گذشته رفاه نسبی را در اقلیم کردستان فراهم کرده است.

سینم جنگیز اشاره می کند که رفراندوم ضربه بزرگی به رابطه اقلیم کردستان با کشورهای همسایه از جمله ترکیه و ایران زد و باعث بوجود آمدن تنش میان اربیل و بغداد شد. اما اقلیم کردستان که برای کسب درآمد به صادرات نفت نیازمند است، به داشتن رابطه ای خوب با همسایگان خود از جمله ترکیه با حفظ توازن نیاز دارد. ترکیه در گذشته سعی داشت با نادیده گرفتن بغداد رابطه گسترده ای با اقلیم کردستان داشته باشد اما آنکارا اکنون سعی دارد در روابط خود با اربیل و بغداد توازن ایجاد کند و به تبع آن اقلیم کردستان به ریاست نچیروان بارزانی نیز باید سعی کند برای پیشبرد اهدافش رابطه با هر دو طرف را توسعه دهد.

او معتقد است که اقلیم کردستان عراق با چالش های جدیدی روبه رو شده است بنابر این اقلیم کردستان به رهبری نچیروان بارزانی باید هم با عراق و هم با ترکیه رابطه گسترده تری داشته باشد و حتی بر اساس گزارش برخی رسانه ها نیاز به توافقات جدید در حوزه نفت و گاز وجود دارد.

کارشناس روابط ترکیه با کشورهای خاورمیانه به اقلیم کردستان به رهبری نچیروان بارزانی توصیه می کند با توجه به این که این منطقه خودمختار در خشکی محصور شده است به منابع و رابطه دوستانه با همسایگانش نیازمند است و باید بتواند با ظرافتی خاص توازن قدرت در منطقه را حفظ کند. بنابراین، رییس جدید اقلیم کردستان عراق مسئولیتی بس سنگین در حوزه دیپلماتیک و اقتصادی بر دوش خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست