اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : ماموستا «عبدالقادر بیضاوی» امام جمعه اهل سنت ارومیه بعد از چند روز درگیری با بیماری کرونا بامداد امروز دار فانی را وداع گفت و به لقاءالله پیوست و مردم ارومیه و دوستداران خود را در غم و ماتم سنگینی فرو برد.

مدیریت پایگاه خبری و تحلیلی آوای مرز درگذشت این بزرگ مرد و نماد صداقت، وحدت و پاکی را به خانواده معظم ایشان، مردم منطقه تسلیت عرض نموده، غفران الهی برای آن مرحوم و صبر جزیل را برای بازماندگان از درگاه باریتعالی خواستار است.

 نگاهی به زندگینامه حاج ماموستا ملا عبدالقادر بیضاوی امام جمعه فقید اهل سنت ارومیه

استاد ماموستا بیضاوی از علمای برجسته اهل سنت ارومیه متولد ۱۳۱۲ هجری شمسی در روستای نوشان علیا از منطقه بند ارومیه از یک خانواده دیندار و متدین و علاقمند به علم و دانش چشم به جهان گشود.

در سنین کودکی به پیشنهاد پدر و مادر جهت فراگیری قران کریم وعلوم دینی به روال دوران خود رو به حجره های علوم دینی نمود و اولین جایی که برای فراگیری علوم دینی رفت روستای خانقاه برهان از توابع مهاباد بود و در آنجا نزد دائی مرحومشان ماموستا عابد شمس الدینی ـ امام جمعه گجین ـ دوران مقدماتی علوم را گذراند…

سپس همانند همه طلاب علوم دینی جهت کسب تحصیلات عالیه حوزوی راهی دیگر شهرستانهای ایران و حتی اقلیم کردستان عراق هم شد تا به کسب دانش نزد علمای عظام بپردازد. گویا ایشان بخاطر ذکاوت و قدرت حافظه بالایی که داشتند بسیار مورد توجه اساتید خود قرار گرفتند.

از جمله اساتید مشهوری که استاد بیضاوی در محضرشان کسب علم و فیض نمودند می توان به اساتید زیر اشاره نمود :
– ماموستای مرحوم ملا محمد رضایی مشهور به ماموستای بارزانی رحمه الله
– ماموستا ملا رشید برهانی حفظه الله
– مرحوم استاد قاضی خضری اشنویه ای رحمه الله
– مرحوم ماموستا محمد مدرس ( جلدیان)
– ماموستا ملا محمد امین ( قره گول)
و در نهایت تحصیلات پایانی خود را نزد استاد ملا محمد حفید ولزی( دیزج) به اتمام رساندند.

ایشان دارای پسرانی صالح و متدین به نام های لقمان ، محمد، احمد، عبدالسلام، آزاد و احسان و همچنین سه فرزند دختر می باشند که همگی دارای تحصیلات عالیه و بسیار علاقمند به دین و علم ودانش می باشند.
در این میان می توان به فرزند ارشد ایشان لقمان اشاره ای نمود ؛ که دارای مدرک دکترای مدیریت بوده و اکنون شاغل در اداره ثبت اسناد می باشد .

مرحوم ماموستا بیضاوی با تکیه بر حدیث نبوی ” زکات العلم نشره” سال هاست که در خدمت دین و تعلیم صدها تن از دانش آموختگان علوم دینی توانسته در زمینه خدمت به دین و نشر علوم دینی به عنوان یکی از مراجع قابل اعتماد در بین مردم مسلمان منطقه مطرح بود و رضایت خداوندی را برای خود به عنوان یک دستاورد بزرگ کسب نمود واین بزرگترین نعمت الهی در حق یک بنده صالح خداوند است.

ایشان قبل از امامت جمعه اهل سنت ارومیه در سالهای دور در روستاهایی چون نوشان علیا ، سرو ، جوهنی و روستای بند ارومیه ، علاوه بر امامت مساجد این روستاها از همان اوائل جوانی در سطوح بالای تدریس حوزوی ، علمای برجسته زیادی را با دادن اجازه فتوا به جامعه معرفی نمود؛ بطوری که بسیاری از علمای سرشناس شهرستان ارومیه و حتی در سطح استان فارغ التحصیل از محضر آن ماموستای بزرگوار بودند

شخصیت نورانی و متقی و مخلص ماموستا ایشان را به عنوان یک عالم و یک شخصیت کاریزما و بسیار محبوب در بین همه اقوام و مذاهب موجود در شهرستان ارومیه تبدیل نمود و سالها با نقش بسیار مثبت خود در سمت امام جمعه اهل سنت ارومیه زمینه تقریب بین مذاهب و اقوام را ایجاد نمود و بدین خاطر توانست اعتماد مسئولین و علماء و همچنین خواص و عوام را نسبت به خود جلب کند، شعار وحدت و یکپارچگی و دعوت به صلح و همزیستی و مراعات تقوای الهی و میانه روی از خصوصیات بارز ایشان بود.

مرحوم ماموستا بیضاوی در علوم مختلف و متداول حوزوی از جمله صرف و نحو، منطق ،کلام ، علوم بلاغی، علوم الحدیث ، اصول فقه و بویژه در فقه دارای تخصص و تبحر خاصی بود. در این زمینه می توان به تالیف کتاب ” فتح علوم الحدیث” ایشان اشاره کرد که اساتید بزرگواری چون ماموستا رشید برهانی از علمای بزرگ استان آذربایجان غربی و دکتر بشیر خلیل الحداد امام جمعه مسجد حاج جلیل خیاط هە ولێر از اقلیم کردستان تقریظی بر ان نوشته اند.
این کتاب اخیرا توسط ملا محمد سلیم آوشی تحت عنوان” کلید حدیث شناسی” به فارسی ترجمه شده است.

ایشان علاوه بر تربیت علما و طلاب ، الگویی بسیار مناسب برای اهل علم و دینی بود

مرحوم استاد بیضاوی نسبت به کتب و تفاسیر قدیم و جدید همیشه بسیار آگاه بود و از نظریات مختلف علما، در زمینه های مختلف آگاهی داشتند ؛ به طوری که در پاسخ هر سوالی، نسبت به آدرس موضوعات مختلف حضور ذهن داشتند و در این زمینه باید اذعان کرد که او به بسیاری از تفاسیر و کتابهای علمای قدیم و معاصر ، با آدرس دقیق اشراف داشتند ؛ امری که باعث شد مورد اعتماد همه علماء از طیف ها و سلایق مختلف بودند.

ماموستا بیضاوی بیشتر تفاسیر و کتب مختلف همانند تفسیر ابن کثیر ، کشاف ، روح المعانی ، روح البیان و مدارک التنزیل نسفی و تفسیر فی ظلال القرآن شهید سیدقطب و تفسیر المنار رشید رضا و … را مطالعه و بهره برد که این ، نشانه روشن بینی و میانه روی و احترام به علما، از سوی این مرحوم می باشد.

جایگاه علمی و محبوبیت این دانشمند عالیقدر همواره در تمامی صحنه ها مورد بحث و جای تقدیر داشت، قطعا جامعه ما مدیون چنین شخصیت هایی است و می توان به ذکر این نکته نیز پرداخت که استاد دانشمند مرحوم حاج ماموستا بیضاوی الگویی بسیار بزرگ و مناسب در زمینه های علمی ، دینی ، فرهنگی و تاریخی و معنوی بود / فهیم بهنام – سرو

🖤روحشان شاد و قرین رحمت الهی باد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست