اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : آذربایجان غربی یک هزار کیلومتر مرز مشترک با سه کشور مجاور خود ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان دارد، به‌طوری‌که هم‌اکنون امنیت و پایدار این نوار مرزی به واسطه ایثار، جهاد و فداکاری مرزبانان به دست آمده است.

 بنابراین با توجه به اینکه زبان هنر یک رسانه تاثیرگذار در ثبت و ارائه واقعیت‌ها به شمار می‌رود، می‌طلبد که از این ابزار برای انعکاس اوج فداکاری و جان‌فشانی سربازان جان‌برکف میهن استفاده شود، که این موضوع در آذربایجان غربی یک ضرورت است.

لزوم استفاده از قالب‌های هنری جذاب برای ترسیم رشادت رزمندگان 

یک کارشناس هنری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه، فرهنگ ایثار و شهادت‌طلبی در حفظ و بقای اسلام و نظام اسلامی تاثیر بسیار زیادی دارد، گفت: این تفکر و روحیه به‌طور قطع از فرهنگ عاشورا وام گرفته است، که ما باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشیم و در قالب هنر آن را پویا و زنده نگه داریم.

ایلیا رادمهری بر لزوم استفاده از قالب‌های هنری جذاب و مطابق با سلیقه روز برای معرفی حماسه‌های رزمندگان اسلام به کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: اهتمام برای این مهم یک ضرورت غیرقابل‌ انکار به‌شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه بعد از پیروزی رسیدن انقلاب و به دنبال آن هشت سال دفاع مقدس، انواع قالب‌های هنری در کشورمان تحول چشمگیری را تجربه کردند، اضافه کرد: شعر، نقاشی، تئاتر، سینما، موسیقی و … از نظر معنوی و معرفتی در این ایام رشد و غنای بیش‌ازپیش یافتند.

این کارشناس هنری اضافه کرد: حماسه، غیرت، رشادت و فداکاری‌هایی که توسط رزمندگان اسلام به منصه ظهور می‌رسد، هنوز در هیچ‌گونه اثر هنری به طور شایسته ترسیم نشده است، که لازم است، در این زمینه اقدام عملی و شایسته انجام گیرد.

تولید آثار هنری فاخر با محوریت مقاومت و ایثار/ تالیف کتاب«حماسه چالدران» در استان

احد هوشمند، رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایسنا، به برپایی نشست همکاری‌های مشترک در عرصه‌های مختلف به میزبانی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان طی روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: این نشست با حضور فرماندهی مرزبانی استان، مدیرکل امور امنیتی و انتظامی استانداری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در ارومیه برگزار شد.

وی ضمن اشاره به اینکه در نشست فوق راهکارهای مختلف برای تولید محصولات فرهنگی در حوزه‌های گوناگون مورد بررسی قرار گرفت، گفت: برای تبیین ایثار و رشادت‌های نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان‌غربی آثار هنری فاخر تولید خواهد شد.

وی به تهیه و تالیف کتاب «حماسه چالدران» در دوران صفوی، مجاهدت‌ها و ایثار نیروهای ایرانی در مقابل لشکر  عثمانی اشاره کرد و گفت: در این اثر ارزشمند از دانش تاریخ‌پژوهان و صاحب‌نظران حداکثر استفاده به عمل خواهد آمد.

رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی آذربایجان غربی با بیان اینکه، برای ثبت، تبیین و ماندگار کردن مجاهدت‌های نیروهای مرزبانی استان آماده همکاری با فرماندهی مرزبانی استان هستیم، اضافه کرد: برای تولید آثار و محصولات فرهنگی در حوزه‌های متنوع اعم از شعر، داستان، موسیقی، تئاتر و هنرهای تجسمی آمادگی داریم.

وی به ثبت خاطرات نیروهای مرزبانی استان و ارائه این خاطرات در قالب‌های مختلف هنری از جمله کتاب اشاره کرد و گفت: از این‌ طریق در تلاش هستیم که اقشار مختلف مردم به‌ویژه نسل جوان با فداکاری‌ و تلاش‌ نیروهای مرزبانی در دفاع از میهن اسلامی آشنا شوند.

رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: انتقال این خاطرات به نسل‌های آینده کشورمان می‌تواند نقطه شروع همکاری‌های مشترک با فرماندهی نیروهای مرزبانی در استان در بسترهای فرهنگی و هنری باشد.

وی با بیان اینکه «نمادسازی ملی و دینی» از اسطوره‌ها و اسوه‌های آذربایجان غربی و معرفی آنها به نسل‌های جوان و آینده استان ضروری است، خاطرنشان کرد: تلاش و همکاری دستگاه‌های اجرایی در این زمینه بسیار ضروری است.

مجاهدت‌های مرزبانان در قالب هنر بیان شود

سردار یحیی حسین خانی، فرمانده مرزبانی آذربایجان غربی در گفت‌وگو با ایسنا، بر لزوم ثبت و انتشار تلاش‌ها و مجاهدت‌های مرزبانان استان تاکید کرد و گفت: موقعیت حساس آذربایجان غربی به عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های مرزی کشور اهمیت این موضوع را بیش‌ازپیش روشن می‌کند.

وی ادامه داد: اینکه دغدغه‌های امنیتی از طرف نیروهای خارجی نداریم، افتخار ما بوده و بزرگترین مزد برای تلاش و ایثارگری‌های نیروهای مرزبانی در دفاع از امنیت کشورمان است، که در تحقق یافتن این مهم مرزنشینان دوشادوش مرزبانان جان‌فشانی و جهاد کرده‌اند.

فرمانده مرزبانی آذربایجان غربی ضمن ابراز خشنودی از بازگشایی مرزهای استان به‌روی زائران حرم امام حسین (ع)، اظهار کرد: از این رویداد باید به‌عنوان یک اتفاق مبارک یاد کرد، چراکه بیانگر اوج امنیت، ثبات و آرامش در منطقه است و همت بالای نیروهای مرزبانی در حراست از زائران حسینی را نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، همواره کشورمان زیر آماج شدیدترین تهاجم‌های فرهنگی قرار دارد، به‌طوری‌که دشمن درصدد است که روحیه ایثار، فداکاری و شهادت‌طلبی را در کشورمان کمرنگ کند، حال آنکه چنانچه دستگاه‌های فرهنگی با مشارکت نهادهای نظامی وارد عمل شوند، می‌توانند این تهدیدها را به حداقل برسانند.

شهادت‌طلبی و جان‌فشانی در راه آرمان‌ها و ارزش‌ها نسبت به نخستین روزهای پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی نه‌تنها کمرنگ نشده است، بلکه امروز بیشتر از گذشته احساس می‌شود، پس باید این فرهنگ غنی با زبان هنر به تصویر کشیده شود که در این راستا می توان از همه قالب‌های هنری در زمینه تبیین و انعکاس رشادت رزمندگان در مرزهای آذربایجان غربی، استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست