اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست

آوای مرز : رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: گلایه جدی در حوزه کشاورزی داریم هرچقدر در سخت افزاری کار می‌شود در کشاورزی خراب می‌شود. به نحوی که ۴ برابر انتقال آب را داریم در بخش کشاورزی هدر می‌دهیم کشاورزی عقب روی داشته است به ویژه در مدیریت آب.

پس از اینکه مرکز آمار ایران، اسامی استان های پر مصرف‌ آب در بخش کشاورزی سال ١۴٠٠ را معرفی کرد مشخص شد آذربایجان غربی هفتمین استان پر مصرف آب در حوزه کشاورزی شناخته شده است. خبرگزاری کردپرس در گزارشی تحت عنوان آذربایجان غربی؛ پر مصرف در حوزه آب کشاورزی و بی برنامه در مدیریت ! به این موضوع اشاره کرد که «آذربایجان غربی علیرغم اینکه یک استان کشاورزی محسوب می شود و عمده اقتصاد آن به کشاورزی وابسته است، اما در حوزه مدیریت آب تا کنون موفق نبوده است».

کردپرس در این گزارش انتقادی نوشت؛ «اگر قرارگیری این استان در رده هفتم مصرف آب بخش کشاورزی را با توجه به سهم قابل توجهی که در بخش کشاورزی دارد مقایسه کنیم متوجه خواهیم شد که ارزش افزوده‌ای که ایجاد می کند در مقابل آب مصرفی کشاورزی آن قابل قبول نیست!».

٢ دی ماه، جلسه هیئت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در ستاد احیاء دریاچه ارومیه با حضور تعدادی از اعضا و استاندار آذربایجان غربی برگزار و بر این نکته که مدیریت منابع آب در بخش کشاورزی استان قابل قبول نبوده، تاکید شد.

 متفکر آزاد، رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از ستاد احیای دریاچه ارومیه در جلسه این هیئت بیان کرد: گلایه جدی در حوزه کشاورزی داریم هرچقدر در سخت افزاری کار می‌شود در کشاورزی خراب می‌شود ۴ برابر انتقال آب را داریم در بخش کشاورزی هدر می‌دهیم کشاورزی عقب روی داشته است به ویژه در مدیریت آب.

 او ادامه داد: کمترین تعامل را در این مدت با وزارت جهاد کشاورزی داشتیم که خودش را در گزارش نهایی نشان خواهد داد. بدون شک انتظار بیشتری از این وزارت خانه داشتیم.

رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی گفت: هدف ما ارائه گزارش دقیق به مردم است که چه کارهای انجام شده نقاط مثبت و منفی کجاست و چه موانعی سر راه است.

او ادامه داد: قبول داریم احیاء دریاچه هماهنگی همه نهاهای حاکمیتی را می‌طلبد، هماهنگی اجتماعی ، اراده مردمی و دولتی لازم است. ما الان در حوزه علم حرف برای گفتن داریم اجرای ۳۶ کیلومتر تونل در اعماق زمین نشان از علم بالای ماست.

متفکر آزاد افزود: ورود دولت با وجود تورم موجود به موضوع احیاء دریاچه با اختصاص ۱۰۰ درصدی اعتبارات نشان از عزم جدی برای احیاء است که جای قدر دانی دارد.

او اظهار کرد: خبر خوش برای مردم این است  که تونل انتقال آب  بهمن به بهره برداری می‌رسد. افتتاح این تونل یک قدم رو به جلو است. همچنین با اتمام سد چپر آباد و سیلوه بزودی شاهد افزایش ۱۶ برابری ورودی آب خواهد شد.

۲.۵ میلیارد متر مکعب مصرف بیشتر آب در حوزه کشاورزی

 در این جلسه همچنین محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی و دبیر کار گروه ملی نجات دریاچه ارومیه  نیز با بیان اینکه رویکرد جدید دولت تغییر نگاه از سخت افزاری به نرم افزاری است، تصریح کرد: بحث عدم مدیریت بر منابع و مصارف بوده که باعث توسعه ۱۲۰ هکتار توسعه کشاورزی با ۲.۵ میلیارد متر مکعب مصرف بیشتر شده است.توسعه گلخانه، مکانیزه کردن اراضی ، اجرای سیستم های نوین آبیاری برنامه مهم برای مدیریت آب است.

او تاکید کرد: تعییر الگوی کشت یکی دیگر از برنامه های ماست. چغندر قند محصول مهم تولیدی استان است ، در یونجه دوم کشور هستیم  باید کشت این محصولات کم و کشت های کم مصرف جایگزین شود.

استاندار گفت: تمرکز بر پروژه های نیمه تمام  که مهمترین آن  انتقال آب از طریق تونل کانی سیب است اولویت برنامه های احیاء است و در فاز اول تونل  ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب منتقل خواهد شد.

او ادامه داد: ۵٠٠ میلیارد تومان از اعتبارات سفر رییس جمهور به استان به این طرح اختصاص داده شده و باعث سرعت کار شده است .ترمیم ۷۵۰ متر به سرعت در حال اجرا است تا دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید. همچنین تونل انتقال آب ۱.۵ مییارد متر مکعب ظرفیت انتقال آب  از آبهای مازاد منطقه را در سال دارد.

معتمدیان گفت: از اعتبارات سفر رئیس جمهور به استان   صد درصد اعتبارات پروژه های ستاد احیاء تخصیص داده شده است. تصفیه خانه ارومیه هم تا پایان سال با ۵۱ میلیون متر مکعب انتقال پساپ به بهره برداری خواهد شد.

او با اشاره به اینکه سد چپر آباد اشنویه  بدلیل افتتاح زودهنگام به مشکل خورده بود، گفت: ۷۰ میلیارد تومان به این پروژه اختصاص داده شده است تا به بلاتکلیفی این پروژه پایان داده شود.

به گفته معتمدیان؛ باید دنبال شغل های جایگزین باشیم معدن ظرفیت مهمی است که تا بحال کوتاهی شده است و نقش مهمی در ایجاد درآمد داشته تنها ۱ درصد اشتغال در معدن داریم با وجود رتبه ۶ معادن در کشور و علت آن خام فروشی و نبود حلقه های ایجاد ارزش افزوده است.

استاندار افزود: شرکت های بزرگ دولتی مثل شستا وارد سرمایه گذاری در بخش معدن شده اند و هم چنین سرمایه گذاری ۲۵ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی نشان از توجه ما به ظرفیت معادن است.

باید به سمت کاشت محصولات کم آب بر حرکت کرد

‍ به گزارش کردپرس ؛ حجت‌الاسلام سید سلمان ذاکر، یکی از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی هم گفت: ۱۸۶ رای نمایندگان برای تحقیق و تفحص دریاچه نشان از اهمیت احیاء دریاچه در مجلس شورای اسلامی است.

او افزود: سرعت ترمیم در۷۵۰ متر از بخش های آسیب دیده تونل خیلی خوب و قابل قبول بوده است.در شورای برنامه ریزی ۲۰۰ هکتار اصلاح الگوی کشت در استان تایید شده است و باید به سمت کاشت محصولات کم آب بر حرکت کرد.

نماینده ارومیه تاکید کرد: دنبال آب مجاز و غیر مجاز نباشیم بلکه دنبال روش های نوین آبیاری و اصلاح الگوی کشت باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر خبرها

اینجا محل تبلیغات شماست

اینجا محل تبلیغات شماست